Blauwe bergen

24 maart 2024 - Leura, Australië

LEURA - Na drie dagen booming Sydney, de stad die gonst en gewoon een fantastische indruk heeft gemaakt, zijn we vandaag de stad uitgereden. Dat deden we niet alleen, want we reden naar het gebied waar zoveel Sydneysiders naar toe gaan in het weekend: de Blue Mountains.

18 Sydney - Leura

Op de luchthaven pikten we onze auto op en daarmee begon de eerste rit van de grote reis door Australië. We zijn flink ge-upgrade kwa auto, waarschijnlijk omdat deze auto (een nogal protserige Renault Arkana) uit Adelaide komt en toch een keer terugmoet.

'Onze' Renault Arkana

Niewsfreaks zullen wel eens van de Blue Mountains hebben gehoord omdat een te groot deel van dit gebied enkele jaren geleden in de as werd gelegd door onvoorstelbaar grote bosbranden. Een ramp voor het landschap en vooral ook voor de koala's die het moeten hebben van de eucalyptusbomen. De beelden van de beroete en verbrande knuffeldieren gingen de wereld over. Maar eucalyptusbomen kunnen zelfs bosbranden overleven en dus is het altijd nog de moeite waard om hiernaar toe te gaan.

Morgen gaan we de Blue Mountains verder verkennen, maar de eerste uitzichten waren zonder dollen echt indrukwekkend. We reden er naar toe en hadden eigenlijk niets eens het gevoel dat we de bergen inreden. Totdat we bij Echo Point in Katoomba stonden en zagen dat we niet zo zeer op een berg stonden maar dat er enorme dieptes waren.

Centraal staan de Three Sisters, drie pintakels in het hart van de Jamisonvallei.

The Three Sisters

Govetts Leap

De mevrouw bij het informatiepunt zei glimlachend dat we echt naar Govetts Leap moesten, omdat dat veel indrukwekkender was. "Change your plans, want je moet hier eigenlijk drie weken blijven, maar, 'ok, it's a good start'.

'Shoo-shoo' zei ze lachend en we gingen op pad.

Ze had gelijk.

Bridal Veil FallsBridal Veil FallsGovetts Leap

Jamison Valley

1. Ron:
    24 maart 2024
    Feest der herkenning! Alleen zijn wij met de trein naar de Blue Mountains gegaan en de bus gepakt naar de 3 Sisters
  2. Marije:
    26 maart 2024
    Wat leuk om te lezen! Jaren geleden gingen Flem en ik daar fietsen, dat was echt iets te enthousiast voor deze Nederlander die gewend is aan lange lage vlaktes 🫣🤣

Jouw reactie