Badderen onder de Katoomba Falls

25 maart 2024 - Katoomba, Australië

LEURA - Hoe hoger de temperaturen, hoe meer 'mist' wordt gevormd door het uitscheiden van olie door de eucalyptusbomen. Deze nevel is blauw van kleur en dat verklaart waarom deze Mountains Blue worden genoemd. En vandaag was de lucht blauw, de temperaturen gingen omhoog en warempel, daar zagen we de mist.

Het was een uitgelezen dag om een indruk te krijgen van dit prachtige natuurgebied en hoewel toeristisch van aard, was de Scenic World een echte belevenis.

Jamison ValleyJamison ValleyKartoomba Cascades

Op heel veel plaatsen worden natuurgebieden ontsloten voor het publiek, maar dit is toch wel de overtreffende trap.

Men neme de SkyWay, een gondel die op het hoogtepunt 270 meter boven de Jamison Valley over een kabel kruipt en het publiek eersteklas uitzichten geeft op de Three Sisters en de Katoomba Falls.

SkyWay\SkyWay

Daarnaast kun je met een Scenic Railway in een hoog tempo afdalen in het dal dankzij de daling van 52 procent (de steilste passagierstrein ter wereld).

Scenic RailwayScenic Railway

Omhoog ga je weer met de Cableway, die 84 mensen tegelijkertijd 545 meter omhoog sjort. In het dal is er een Scenic Walkway door het regenwoud, een boardwalk van 2,4 kilometer, maar dat leek toch vooral voor peuters en kleuters te zijn aangelegd ('Heb je de muis al gezien?!')

Skycable

Los daarvan, het gebied was prachtig en we hebben veel gezien zoals de Katoomba Cascades en de Katoomba Falls, die 150 meter naar beneden valt en soms verandert in een douche. Een flinke groep kaketoes wist daar wel raad mee en nam een uitgebreid bad, gillend en krijsend zoals zij dat doen.

Katoomba CascadesKatoomba CascadesKatoomba FallsKatoomba FallsKatoomba Falls

De kers op de taart was een korte maar pittige afdaling en klim naar de Wentworth Falls. Het gebeurt niet vaak dat het niet lukt om een waterval in zijn geheel op een foto te zetten, want deze valt 187 meter naar beneden. Echt heel mooi. De wandeling alleen al was boeiend: smalle paadjes langs diepe afgronden en overhangende rotsen.

Wentworth FallsWentworth FallsWentworth Falls\Wentworth FallsWentworth FallsWentworth Falls

Morgen gaan we weer verder en zoeken we de zuidoost-kust weer op en gaan we naar Jervis Bay.

1. Petra:
    25 maart 2024
    Ongelooflijk! Elke keer denk je: nu heb je het hoogtepunt van de reis wel gehad, maar ik krijg steeds meer de indruk dat deze reis van hoogtepunten aan elkaar hangt. Fantastisch, wat zullen jullie hiervan genieten!
  2. Magda Roseboom:
    Weer geweldig 🤩