Het Mekka van de Hindoes

27 september 2019 - Pushkar, India

PUSHKAR - Een beetje Hindoe komt een keer naar Pushkar. Een heilige plicht om gereinigd en gelouterd verder het leven door te gaan. De groten der groten zijn hier geweest; maharadja’s, Mahatma Gandhi, Indira Gandhi, Rajiv Gandhi... Hun as dwarrelt in het heilige water en het is een komen en gaan van mensen die komen kijken, bidden, baden en... kopen.

Door de heiligheid gelden er speciale regels in heel Pushkar. Er wordt nergens vlees of vis geserveerd (zelfs geen eieren) maar de echte tegenvaller is dat ook alcohol in de ban is gedaan. Het goede nieuws is dat alles vrij van belasting is, dus de prijzen van eten en drinken zijn bijzonder laag.

Daarmee heeft Pushkar de warme belangstelling van ondernemers en de snelle jongens van het vastgoed. Pushkar is ook een taxhaven. De oorsprong is spiritueel maar wordt commercieel helemaal benut.

Brahma

Pushkar kwam gisteren stormenderwijze op ons af maar we konden er vandaag echt van genieten. Het is ‘love is all’ wat de klok slaat en alles wat loopt wordt beschermd. Dat geldt ook voor de apen die overal te zien zijn. Maar ontzag voor de schepping of niet, op diverse plekken zie je mannen met stokken klaar staan, om te opdringerige beesten een pak rammel te geven als ze te brutaal worden.

Manoj Sharma (een bijzondere naam in een vleesloze stad) leidde ons rond en vertelde ronduit over het rijke godendom, maar vooral over Brahma, de schepper. Het begin van alles. De hoofdgoden Shiva en Vishnu zijn afgeleiden van de oppergod, maar je vind je hen veelvoud terug in Pushkar. De stad is overigens uniek met een tempel ter ere van Brahma.

Het straatbeeld is hier anders met Hindoes van allerlei pluimage en monniken die vanuit de hele wereld hier komen. Je zou het het Mekka van het hindoeïsme kunnen noemen. En het is dan ook een bijzondere dag geweest om foto’s te maken van al die bijzondere mensen. Een vrome plek, je voelt en ziet het, ook al ben je niet van deze kerk.

Wegwezen hier

Maar niet iedereen hier is heel erg vriendelijk.

Neem nou het volk in hotel Pushkar Palace. De beschrijving op hun website duidt op een groots en meeslepend hotel, maar in het echt hebben we zelden zo’n afgetrapte bende gezien. Een airco uit het jaar voor Brahma ten tonele verscheen (en dus niet werkte) en ronduit onbeschoft personeel. Geen boe of bah, geen tot ziens zeggen maar de kamer uitstormen en de deur wagenwijd open laten staan. De bediening bij het ontbijt was niet veel beter.

Wegwezen hier dus. Rond de middag kwamen we aan in Jagat Palace. Het hotel is van dezelfde eigenaar, kent ook zijn nukken maar heeft duidelijk meer in zijn mars. Alleen al dat zwembad....

Geluk

De koopjes wachtten op ons, dus we gaan in Pushkar ons shopgeluk beproeven (en het geluk lag aan onze voeten).

Goede sfeer, weer vaak gevraagd om bij Indiërs op de foto te gaan en lekker eten op een rooftop van restaurant Raju aan het meer.

Donkere wolken pakken samen en proberen er een regenbui van te maken en dat lukte. Tien minuten lang ging het helemaal los en daarna trokken de wolken weg en werd het weer warm. De tafels werden opnieuw gedekt en we konden aan tafel.

Wat maakt het uit. We keken tijdens de bui toe met een borrel, nou ja: cola (en de rum denken we er maar bij).

1. Babs Rottger:
    27 september 2019
    Weer zn indruk wekkend verhaal! Zo mooi om te lezen.
  2. P.Reiters:
    27 september 2019
    Tja...idd, het is niet alles goud dat er blinkt..😉
  3. Riet en Winny:
    28 september 2019
    Hallo Albert en Ronald, wij genieten van de mooie verhalen en foto's. Jullie beschrijven het op zo'n manier dat we bijna zelf daar zijn. Genieten jullie maar lekker van deze momenten.
  4. Jeannet:
    28 september 2019
    Jullie maken echt een prachtige reis! En wat een mooie foto's !
  5. Tante Annie:
    Hallo Albert en Ronald
    Elke dag kijk ik weer uit na de mooie foto's en het mooie verhaal. Het is wel heel bijzonder wat jullie daar allemaal zien, een hele andere wereld. Goede en fijne reis nog.
    Groetjes tante Annie (en Carla)
  6. Wanda:
    de

Ik sluit mij bij iedereen aan!
    Bijzonder wat jullie daar meemaken!
    Geniet!