Spaanse barok op Sicilië

12 september 2022 - Scicli, Italië

Heerlijk ontbijten voor de open balkondeur met uitzicht op de prachtige gebouwen van het Piazza Duomo in Syracuse. Een dag zo beginnen is natuurlijk een zegen en een mooi startschot voor een mooie nieuwe dag in Sicilië. We gaan vandaag naar het zuidelijkste puntje van de reis.

We rijden snel Syracuse uit en we ontdekken dat op bijna alle wegen buiten de bebouwde kom maximaal 50 kilometer per uur gereden mag worden. Wij zelf hebben geen haast maar de Italianen wel. Het gebied waar we door rijden is de Val di Noto en we passeren dan weer mooie pittoreske dorpjes en dan weer woongebieden zonder kraak of smaak en in ieder geval een Lidl, dat een groot aandeel in het supermarktketen heeft.

Barok
We stappen uit in Noto, een dorp vol barokke kerken en prachtige gebouwen. Ja, er zijn toeristen en ja, de sfeer is toch leuk. Het huidige Noto is echter niet het oorspronkelijke dorpje. Antica Noto dat in de buurt ligt is dat wel, maar werd in 1693 door een aardbeving met de grond gelijk gemaakt. Onder leiding van de Spaanse bezetter werd een nieuw Noto gebouwd en het resultaat mag er zijn.

NotoNotoNotoNotoNotoNoto

Maar het doel was Scicli, dat ook in 1693 werd verwoest; ongeveer 3000 mensen kwamen daarbij om het leven. Ook Scicli is een pareltje geworden en gelukkig niet zo bekend. We gaan er twee nachten blijven. Vandaag in het zweet onzes aanschijns weer veel rondgelopen. Morgen gaan we een eerste rustdag inlassen: we gaan een dagje strand doen.

ScicliScicliScicliScicli

Uitslag van de prijsvraag
Helaas, de foto is door niemand correct geduid.

Het gebeurde in de straten van Syracuse. Fotocamera in de aanslag en geen oog voor de straat, en nog minder voor een ontbrekende stoeptegel en de stoeprand. En zo ontstond een struikelpartij die uitmondde in een snoekduik op het asfalt. Kapotte linkerknie en geschaafde rechterelleboog. Maar! Tijdens de val werd toch nog een foto gemaakt.

Deze dus!

Ra ra ..

Een rollercoaster is het in overdrachtelijke zin wel geweest, maar meer dan een eervolle vermelding zit er niet in Petra :-).

1. Petra:
    12 september 2022
    Ik ben al zeer blij met de vermelding van mijn naam in de annalen!
    hopelijk niet al te veel hinder van knie en elleboog. Het zoute water van de zee morgen is als een pleister op den wonde!
    Mooi reis maken jullie :-)
  2. Jose:
    12 september 2022
    Ff mee in de zee met knie en elleboog en dan een drankje erop.
    Mooi reis weer hoor, we genieten om mee te kunnen reizen met jullie!👌🏻
  3. Wanda:
    12 september 2022
    Zoals altijd,wat een prachtige verhalen!Ik geniet iedere dag weer!Morgen heerlijk relaxen!