Veuve Cliquot

5 september 2020 - Reims, Frankrijk

REIMS - Place Drouet D’Erlon is afgeladen met brasseries, gelateria’s en bij aankomst zit terrasverslaafd Frankrijk al buiten. Of het nou in de Provence, in Parijs of hier in Reims is, ze lijken allemaal uit hetzelfde hout gesneden. We doen maar mee met onze vier glazen Veuve Cliquot en een reusachtige schotel met charcuterie en antipasti. Bravo L’Apostrophe.

Reims is de hoofdstad van de Champagne-streek en het is dan ook te zien aan de kelners die met de ene na de andere fles naar buiten komen om de elegante flutes te vullen met premier cru en grand cru. We voelen ons hier wel thuis. Op het terras kijken naar het publiek, dat zo divers is als je maar kunt voorstellen. Met elkaar verbonden door deze leuke gezellige stad en door de gevoelde plicht om met masker op te lopen. Zeker 80 procent loopt er mee rond, maar goed, dit land is dan ook hard getroffen door Covid-19. Het departement waar we zitten is nog zogenaamd geel gebied, maar grenst al aan het oranje. Ze zijn te verliefd op hun joie de vivre, om dat weer eens door een lockdown in rook te zien opgaan.

De reis
De reis naar Reims was prima. Ik moest even terug denken aan een cursusleider. Een Vlaming, een goede verteller. Iemand die niet schuwde zichzelf en zijn land op de hak te nemen, maar ook niet vies om te lachen om de noorderburen. Hij vertelde aan tafel over de bewegwijzering in zijn land. Die is op zich niet slecht zei hij, maar houdt op als we d’n Hollander volledig in de brousse hebben gestuurd’.

Nou dat, maar dan in Wallonië.

TomTom heeft toch gewonnen. Hij stuurde ons bij Charleroi bij een gehucht de snelweg af en via kleine weggetjes kwamen we op de weg naar de Franse grens. Volstrekt verrabbezakt, maar in douce France werd het asfalt weer comfortabel.

Het Best Western Hotel Centre Reims ligt aan het plein van het eten en drinken. We hebben ons verkeken op de naam van Best Western. Wat we kunnen bevestigen dat het een hotel is en in het centrum ligt. Punt uit.

Niettemin een heerlijke eerste dag van een onvoorspelbare trip.

1. Marianne Stenmans:
    6 september 2020
    Leuk om weer met jullie mee te mogen reizen.