Net als in de film

9 februari 2024 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

DUNEDIN - Ons verhaal heeft zich vandaag verplaatst naar de stad Dunedin aan de zuid-oost kust van Nieuw-Zeeland. We lieten het hooggebergte met Mount Cook voorlopig achter ons en reden via State Highway 8 naar het zuiden. Er lagen ongeveer 300 kilometer voor ons en we hebben vandaag ervaren hoe waanzinnig veelzijdig het landschap van dit land is. Met zo'n decor is reizen niet vermoeiend. Integendeel.

Strikt genomen kun je deze route in 4 uur afleggen, maar met alle tussenstops maakten we er acht van.

02 Lake Tekapo - Dunedin

Twizel
Een bijzondere plek waar we niet stopten was Twizel. Ik ben een groot fan van The Hobbit en de Lord of the Rings, maar wel met mate. Anders had ik me hier wel aangemeld voor een excursie door dit gebied (een andere mogelijkheid is er overigens niet).
In het begin van deze eeuw groeide het toerisme in Nieuw-Zeeland met ongeveer 40 procent en kenners schrijven dit onder meer toe aan de filmtrilogieën Lord of the Rings en The Hobbit. Behalve dat het magnifieke films waren, vormden ze samen een grote reclamespot voor het land van -pak hem beet- 18 uur; in elk deel van Nieuw-Zeeland vonden er opnames plaats en zo konden kijkers zich vergapen aan het geweldige decor. The Battle of the Five Armies (de echte slag) werd hier opgenomen.

Clay Cliffs
Waar we wel stopten waren de Clay Cliffs bij Omarama, met die typerende hoge pinakels. Deze buitenaardse formaties bestaan ​​uit lagen grind en slib, oorspronkelijk gevormd door de stroom van oude gletsjers, meer dan een miljoen jaar geleden. Begrijpelijk dat dit ook een filmlocatie was (Disney's Mulan).

Omarama: Clay CliffsOmarama: Clay Cliffs

Duntroon
Na een koffiebreak in de zon bij The Wrinkly Rams in Omarama reden we SH 83 en via Otematata reden we langs weer een prachtig meer (Lake Benmore) en maakten we een stop bij de Elephant Rocks bij Duntroon. Ook hier werd een kaskraker gefilmd (The witch, the lion and the wardrobe; de eerste Narnia-film).

Duntroon: Elephant RocksLake Benmore Dam

Oamaru
We lunchten in een wel heel bijzonder plaatsje: Oamaru. Het centrum was recentelijk redelijk vervallen maar is weer helemaal opgepept en hip. In oude garages zitten nu de leukste koffietenten en lunchrooms. Waar het plaatsje vooral bekend van is, is dat het de plek is waar elke avond de blauwe pinguïn aan land komt. Geen blauwe pinguïn gezien, maar wel enkele zeeleeuwen die op de rotsen letterlijk lagen te ruften. We gaan er -denken we- meer zien tijdens deze reis.

OamaruOamaru

Oamaru

Moeraki Boulders
En dan zijn er nog de Moeraki Boulders. Je moet er geweest zijn, de parkeerplaatsen stonden vol en een soevenierwinkel en een restaurantje stonden klaar voor de toeristen. Die konden een trappetje af en op het strand wandelen naar perfect ronde stenen tot wel vier meter groot.

Tsja, je moet er geweest zijn.

Moeraki Boulders

Dunedin
Nog even gestopt in Palmerston om boodschappen te doen bij de 4Square en toen door de bergen naar onze eindbestemming waar we twee volle dagen zullen blijven. Morgen wordt het weer aan de gure kant, dus dan gaan we het stadje in. De dag er op gaan we het schiereiland Otago bekijken.

Een welgevulde dag weer.

1. Hein cremers:
    9 februari 2024
    Voor ons ook heel bekend prachtig
  2. Jose:
    9 februari 2024
    Prachtig. Kans op een verdwaalde pinguïn op de peninsula te zien.
  3. Petra:
    🤩 wow
  4. Magda Roseboom:
    9 februari 2024
    Weer genoten van je reisverhaal !
    Prachtig!
    Wat een mooi land
  5. Wanda:
    10 februari 2024
    Ik geniet van jullie verhalen!
    Zo mooi!
  6. Jeannet: