Lullen op hoog niveau

10 september 2022 - Taormina, Italië

Om heel eerlijk te zijn, zagen we een beetje op tegen deze dag. We hebben bij het plannen van de reis ons in de luren laten leggen door de reisgidsen over Taormina; stuk voor stuk was men oneindig lyrisch. Maar we zeiden het al: het is een mooi stadje maar totaal verknald door het toerisme. Dus wat gingen we vandaag doen nu we gisteren alles wel hadden gezien?

Vandaag gingen we van het dieptepunt naar het hoogtepunt. Eerst daalden we af met de kabelbaan naar de ‘ligbatterij’ die door moest gaan voor een strand. We kenden het van onze reis door Toscane, een aantal jaren terug. Iedereen hutje-mutje voor en naast elkaar. We hadden er toen vrede mee omdat we vooraan lagen althans tot aan het eb-getij; het vrijgekomen strand werd opgevuld met een nieuwe rij. Het was niet om vrolijk van te worden, zeker als je weet dat een bedje hier 30 (voluit: dertig) euri kost.

Naar het strandHet strand van Taormina

Dus we gingen weer snel naar boven naar Taormina en van daaruit namen we de lijnbus naar Castelmola; het dorpje torent honderden meters boven Taormina uit en was de rust en de gemoedelijkheid zelve.  Dit is wat we zochten: lekker kalm Italië, met veel getetter uit de huizen en een relaxte sfeer. Castelmola is letterlijk het hoogtepunt van Taormina wat ons betreft.

CastelmolaCastelmolaCastelmola

We aten lekkere meloen met Parma-ham in café Trussi. Een zeer merkwaardige tent: de tegels, de placemats, de handvaten, de flessen en zelfs zitbanken hadden de vorm van het mannelijke geslacht.

Waar het hart vol van is, stroomt de bar van over.

Bijzondere placemat in café Trussi

Morgen verlaten we in alle vroegte Taormina en gaan we via de autostrada naar Syracuse.