De trappen van het Massimo

3 september 2022 - Palermo, Italië

De op een na laatste scène van The Godfather trilogie is er eentje van bloederige aard. De hele familie Corleone en vrienden kwamen kijken naar het optreden van zanger Tony Corleone, (zoon van godfather Michael) in het Teatro Massimo in Palermo. Na afloop werd het vuur geopend op de peetvader Michael, maar in plaats van hem werd zijn dochter Mary fataal geraakt. Het was drama op de mooie trappen van de grootste opera van Italië. Vandaag liepen wij er; we kunnen het navertellen, getuige dit verhaal.

Teatro Massimo

Piazza Verdi

Het is warm in Sicilië, heet zelfs. Boven de dertig graden en nauwelijks wind maar we waren benieuwd naar deze stad en dit eiland en met het zweet op het voorhoofd gingen we dapper op pad voor een eerste  kennismaking.

Onze kamer bevindt zich de wijk Capo dat bestaat een wirwar aan straatjes, afgeladen vol met restaurantjes, gelateria’s en aanbieders van Aperol Spritz en arancini (gefrituurde ballen met  verschillende vulling). We kwamen terecht in een groot statig pand, midden in de wijk vol gezellig lawaai. We toetsten de code in en plotseling staan we in een stille hal met een voorname trap.

De stad in

We gingen op goed geluk op pad en binnen een mum van tijd stonden we op Piazza Verdi, genoemd naar de componist (onder meer van het Italiaanse volkslied waar maar geen einde aankomt); zijn standbeeld staat fier voor de opera.

Verdi

We liepen de Via Maqueda af en we zagen modebewust cq patserig Italië aan ons voorbij lopen.

Quattro CantiQuattro Canti

Flessen water en ijsjes in de hand, druk gebarend. En zo maar, zonder echt te beseffen waar we naar toe liepen kwamen we terecht op Piazza Pretoria, het oude oude centrum van de stad. Een schitterend plein vol beelden te midden van grote kerken.

Piazza PretoriaPiazza Pretoria

Palermo is vol verhalen. Verhalen over maffia zijn bijvoorbeeld altijd wel ergens te zien. Maar het is ook een prototype Italiaanse stad vol historie en kunst op straat. Een stad waar we het goed naar de zin zullen gaan hebben, zoveel is na deze dag wel duidelijk.

Limomcello Spritz

1. F en J:
    3 september 2022
    De vakantie nu echt begonnen.
    Heerlijk !
    Lekker temperatuurtje...
    Geniet ervan
  2. Jose:
    3 september 2022
    Super! Dag 1 en weer vol van avontuur.
    De warmte herkennen we😄
  3. Anke:
    3 september 2022
    Ziet er prachtig uit. Genieten boys; ondanks de warmte.
  4. Bart:
    Aperol Spritz, komt dat even goed uit 😉
  5. Pé en Pé:
    3 september 2022
    Verdorie, hoe vervelend! Krijg je weer dat oranje goedje ‘door je strot geduwd’. Effe doorbijten 😉
    Ze hebben wel lekkere cappuccino daaro! Geniet mannen, de reis is echt begonnen 🇮🇹