Met sneakers door de Middeleeuwen

18 september 2022 - Trapani, Italië

Het is niet fair om de bussen met toeristen te vergelijken met een plaag sprinkhanen die over het stadje Erice heenzwermt, want wij lopen er ook rond. Maar het is wel weer duidelijk dat een superpositieve vermelding in de reisgidsen een dubbel gevoel oplevert. Ja, de toeristen komen in grote aantallen, maar zeg dan ook maar gelijk ‘ciao’  met je handje tegen de authenticiteit.
Maar toch, als het je lukt om de Teva- en sneakerbrigade weg te denken (veel succes daarmee!), dan stap je zo maar enkele eeuwen terug in de tijd. Kruistocht in Spijkerbroek, maar dan anders. Erice was de moeite waard.

Couscous met zeevruchten in La BottalacciaZwaardvis in Lo Bottalaccia

Erice ligt hoog en de geschiedenis van het stadje gaat terug tot de achtste eeuw voor Christus. Vanaf de berg kijk je de wereld uit en de strategische voordelen werden onderkend door de Phoeniciers en de Romeinen. En de Italianen, voegen we er aan toe, want de heuvel is volgeplant met antennes en radarinstallaties. Hier zijn geen commissies die zich bekommeren om horizonvervuiling.

EriceEriceEriceEriceErice

Kabelbaan
Je kunt al slingerend naar boven met de auto of de touringcar om boven in een heksenketel van verkeer terecht te komen, een andere optie is met de kabelbaan in een kwartier tijd ruim 700 meter overbruggen. Het was een mooi ritje dat ons bovendien uitzicht bood op Trapani. En daarna was het slenteren geblazen en foto‘s maken met een minimum aan antennes en toeristen als photobombers.

Kabelbaan naar Erice v.v.

Caio
Het was onze laatste echte toer van deze reis. Morgen gaan we naar San Vito lo Capo en dan wordt het even uitblazen, smeren en draaien aan het naar verluidt prachtige strand.
Vrijdag leveren we de auto in op de luchthaven en dan overnachten we in een hotel in de buurt.
Zaterdag vliegen we terug en gaan we in Nederland verder genieten van zon, blauwe lucht en een lekkere 27 graden .... of hebben we iets gemist?

Als er nog iets bijzonders is te melden, dan komen we hier terug. In het andere geval: dank voor de aandacht weer en tot gauw!

1. Jose Cremers:
    18 september 2022
    Dat eten......, ziet er fantastisch uit.
    Dank voor het mee laten reizen met jullie en geniet van de draai-smeer-draai relax dagen.
    Ciao X
  2. Frank:
    18 september 2022
    Caio,
    Mooie stranddagen, op tijd draaien en smeren
  3. Petra:
    19 september 2022
    veel plezier op het strand en tot gauw
  4. Jeanette:
    19 september 2022
    Het waren weer mooie verhalen. Wel ongeduldig, al die Italianen.
    Grt. Arend