De zegen en de vloek van Sicilië

8 september 2022 - Taormina, Italië

Het circus heeft zich inmiddels verplaatst naar een hoge klif aan wat officieel de Ionische Zee is (de oostkust dus). Taormina kijkt uit over de zee en met helder weer moet je misschien de tenen van Italië kunnen zien.

De reis vandaag zou hoe dan ook lang worden. Of je gaat over de Autostrada langs de kust naar Messina en dan richting het zuiden. Of je pakt de smalle kronkelige weg door het binnenland, en die laatste optie is het geworden. De weergoden gooiden er vandaag nog wat graden bovenop en dan is een koele comfortabele auto geen straf.

Met de Etna in zicht

Onbesmet
De weg voerde door de Madonie, ook wel de Siciliaanse Alpen genoemd. We hebben geen sneeuwtoppen gezien maar het landschap was zeer fraai. Op enkele toppen waren mooie stadjes gebouwd en de verleiding om ze allemaal te bezoeken hebben we echt moeten weerstaan. Met ongeveer 250 kilometer voor de boeg zou het nachtwerk worden als we overal zouden stoppen.

Madonie

We stopten wel in Castelbuono. We waren gisteren nogal overdonderd door de massaliteit van het toerisme in Cefalu, nou hier troffen we een redelijk onbesmet dorpje aan, met op het centrale plein een terras waar de oudere garde samenkomt voor de ochtendkoffie en de laatste nieuwtjes. We schoven graag aan op het terras van Fiasconaro, dat wordt gezien als de beste bakker van Italië. Of dat klopt weten we niet, wel staat vast dat het modebedrijf Dolce e Gabbana haar naam verbond aan de panetonne (luxebrood) en de blikjes ontworp.

CastelbuonoCastelbuonoCastelbuonoCastelbuono

Pizza
De weg vandaag was lang en we besloten te gaan lunchen in Randazzo, dat figuurlijk maar soms ook letterlijk onder de rook ligt van de actieve vulkaan Etna. De vulkaan zorgt voor hel en verdoemenis op het eiland als deze zijn lava uitspuugt, maar de grond is daardoor zeer vruchtbaar. Juist hier reden we door veel wijngaarden.

Etna

Het was doodstil in het stadje, maar uiteindelijk kwamen we in de tent Las Vegas, waar we -behoeftig aan zouten- een huisgemaakte pizza aten.

Randazzo

De laatste halte was Taormina, dat paal en perk wilde stellen aan het drukke autoverkeer en om die reden aan het begin van de stad een enorme parkeergarage heeft gebouwd waar de toeristen kunnen parkeren (15 euro per dag). Met de gratis shuttle kwamen we in het gezellige centrum aan en dat gaan we morgen verkennen. Maar nu eerst, afkoelen en bijkomen.

1. Pé&Pé:
    8 september 2022
    Lekker afkoelen met een ijskoude Spa rood. Of toch liever Spa blauw?
    wel een zwembad daar waar je verblijft? Mooie plaatjes weer vandaag. Mooie voortzetting van de reis gewenst.
    P & P