Waar is de zon?

25 maart 2022 - Remedios, Cuba

REMEDIOS - De tweede grote rit op rij en we eindigen in het kleine plaatsje Remedios in het noorden. Het ligt in een redelijke uithoek maar in tegenstelling tot Bayamo eerder deze reis, oogt het hier veel levendiger. Het leuke centrale plein Martí wordt omzoomd door statige panden met arcaden waar je door kunt lopen of op terrasjes kunt zitten.

Maar het is anders vandaag. Waar is die trouwe zon? We hebben af en toe wel eens flinke regenbui gehad aan het eind van de middag die afrekende met de broeierigheid. Maar vandaag begon en eindigde het met veel wolken, het werd het soms egaal grijs en ja hoor, de regen kletterde af en toe op het dak van onze trouwe Hyundai i10.

DSC03472

De reis voerde ons verder op de Carretera Central, de bijna duizend kilometerlange weg van Holguín naar Havana. Een verkeersader van groot belang, zeker nu het ook de passagiers die normaal zouden vliegen, moet opvangen. Niet dat dat te zien was, want de weg was leeg-leger-leegst.

Hardnekkig
Onze casa is een prachtig pand, koloniaal ingericht, met een weelderige binnenplaats; het gaat de eigenaren goed. Zo zie je maar, vrij ondernemerschap loont echt en de grote grap is dat de casa zich bevindt recht tegenover het gebouw van de lokale communistische partij, met een grote foto van een lachende Fidel prominent op de gevel. Oké, de partijkrant Granma wordt ook hier bezorgd, maar het is echt de vraag of dat ideologische redenen heeft of dat het gewoon handig is voor de handel.

DSC03471DSC03478

Remedios staat bij de meeste toeristen niet op de route en het was vandaag ook buitengewoon rustig. Ook in sommige grotere steden merkten we al dat veel zaken de pandemie niet hebben overleefd, maar hier lijkt de kaalslag flink te hebben toegeslagen.

Wij gebruiken Remedios onder meer als uitvalsbasis morgen naar Cayo Las Brujas, een eilandje boven Cuba dat via een dijk door zee van rond de vijftig kilometer te bereiken is. Alleen, de wolken zijn hardnekkig, de hele dag zijn er af en toe buitjeds en het is maar even afwachten hoe het weer verder uitpakt. We zien wel.

DSC03467

We zijn ieder geval even bij een school langs geweest. We hadden een hele lading pennen (zeer gewild) en stickers meegenomen maar van echt uitdelen was het nog niet gekomen; dit leek ons een mooie bestemming.

We kregen vandaag in ieder geval het bericht dat we ons niet meer hoeven te testen voor terugkeer; dat scheelt weer.

Internet
Cuba en internet is nog steeds geen gelukkig huwelijk, maar we hebben het wel nodig voor dit blog. Het staatsbedrijf ETECSA reguleert en bureaucratiseert er op los; ook hier in Remedios. We hebben eerder verteld over onze ervaringen. Klik voor meer op HABLAR CUBANO: ETECSA.