Verfrissing in het westen

16 september 2022 - Trapani, Italië

We zijn in het uiterste westen van Sicilië gekomen. Als je hier begint te zwemmen, ga je onder Sardinië door naar Murcia in Spanje. We parkeerden de auto op de Via Ranuncoli in Trapani en we merkten het meteen: een verfrissend windje zorgde voor een dragelijk klimaat. Het is nog altijd 37 graden, maar je kunt -als je oplettend bent- een frisse teug lucht naar binnen werken.

Het was weer een bijzondere rit vandaag die ons voerde van Agrigento door een prachtig landschap. De wegen zijn goed en de borden die aangaven dat we maar 50 kilometer mogen rijden, zijn veruit in de minderheid. De polizia stradale is niet gierig met het plaatsen van snelheidsborden. Op een traject van 200 meter volgen de borden ‘50’, ‘80’, ‘60’, ‘30’ en ‘90’ elkaar snel op. Bij het naderen van een brug wordt iedereen gemaand de snelheid te matigen. Geen Italiaan die het doet en de buitenlanders die er zich toch aan willen houden kunnen rekenen op getoeter en hatelijke gebaren. Het wordt vervelend.

Sciacca
We hadden vandaag een tussenstop gepland in Sciacca want volgens de gidsen was dit een plaats in opkomst, de carnavalshoofdstad van Sicilië.

Benvenuti, willkommen, bienvenue.

SciaccaSciaccaSciaccaSciacca

Het bord verspreidde hartelijkheid, maar het feest was al voorbij voor we de bocht hadden genomen. Op zich is het toch geen rocket-science dat als je toeristen wilt doen uitstappen, je ze dan laat zien waar geparkeerd kan worden. Het was weer een zoektocht van jewelste en pas toen we de moed opgaven, was er een gratis gruisveld waar je de auto kwijt kon. Een steile klim van een kwartier later zaten we op een terras voor een koffie, het zweet stroomde over de koppen en de stemming over dit eiland was al weer op standje 0. Bij het betalen met de kaart liep ik de zaak in en een meisje van ongeveer 20 jaar keek verveeld op, zei niets en wees alleen naar de andere balie. Wat is dit toch een waardeloos trekje van dit eiland.

Lustoord
Gauw de auto in en op naar Trapani en dan speciaal het Palazzo Ossuna. Midden in de stad, een lustoord, een vertrek van twee verdiepingen met alles er op en er aan. De wind zorgde voor verkoeling, de stemming was leuk en de lunch op straat in het leuke tentje was lekker.

Lunch in Trapani

Zo kan het dus ook en daar genieten we oprecht van. Morgen gaan we de stad verkennen, daarna gaan we wat bestemmingen in de omgeving aandoen.