De stad van Che

27 maart 2022 - Santa Clara, Cuba

SANTA CLARA - Het was een korte reis naar Santa Clara en toen we de stad binnenreden zagen we meteen al dat dit de stad van de revolutie was, want bijna op elke hoek van elke straat zie je een foto of citaat van een revolutionair en het s vooral Che die de boventoon voert. Maar goed, Santa Clara was dan ook de plaats waar de beslissende slag werd geleverd, waardoor de revolutionairen de totale overwinning konden opeisen.

De reisboeken zijn niet heel enthousiast over Santa Clara. Het zijn vooral de monumenten en de geschiedenis die de toeristen naar de stad moeten lokken, maar dat is niet terecht. Het is een studentenstad, een vrije stad en naar verluidt een plaats met een ruimhartige opstelling naar minderheden zoals homo's en het was in het centrale Parque Vidal een hele vrolijke en levendige boel. De zon scheen, kinderen konden speeltjes en toetertjes kopen, alles klopte en het is ook een mooie stad. En -ook wel weer eens leuk- we werden amper aangesproken door Santa Clarianen die iets van ons moesten. Een leuke laatste halte die morgen gaat eindigen in het zonne-oord Varadero.

Idool
Het was een korte rit van Remedios naar Santa Clara en het was nog maar half tien toen we aanbelden bij Hostal D'Cordero en de ontvangst hier overtrof echt alles. Een welkomstdrankje (sap van guave) en niets was te veel. We liepen de stad in en we pakten een soort tuk-tuk naar de eerste halte: de Santa Clara-versie van La Plaza de la Revolucion, maar het wordt eigenlijk genoemd La Plaza de Che. Che is de revolutie en de revolutie is Che.

Het plein is een groot leeg terrein met een megalomaan eerbetoon aan een man waar we gisteren van alles over vertelden op Hablar Cubano.

De vlakte wordt gedomineerd door grote borden met brallerige teksten en vooral een groot standbeeld met daaronder een museum (gratis) over het leven van de Argentijn en een plek ter herinnering aan de man. Buiten voor het grote standbeeld poseren de leden van een reisgroep uit Turkije voor Che met de vuisten strijdbaar gebald en met toeristen-Che-baretten op het hoofd.

De geblindeerde trein
De volgende halte is het monument van de geblindeerde trein die Che met zijn kornuiten aanviel op 29 december 1958. Wil je hier meer over lezen, klik dan naar HABLAR CUBANO: El tren blindado. Een mooi verhaal dat twee dagen later zou leiden tot de machtsovername door de revolutionaire beweging.

Aan de andere kant van de straat staan de winkeltjes met de parafernalia die horen bij de verheerlijking van personen en idolen.

Laatste toer
Het is onze laatste toer. Morgen gaan we naar Varadero en leveren we de auto in en gaan we nog even relaxen aan het strand. Maar we komen nog zeker wel even terug hier.