Rozenwater en mojito’s

1 oktober 2019 - Agra, India

AGRA - India is een land van uitersten, zoveel is nu wel duidelijk geworden. Enorme paleizen van de maharadja’s naast de krotten van de kastelozen, raketten naar de maan enerzijds en een WC voor iedereen als belangrijkste verkiezingsbelofte. Nog een voorbeeld: hogesnelheidslijnen die door het land heen schieten versus rammelkasten van treinen die 12 uur doen over 570 kilometer. De laatste is voor ons gepland tussen Agra en Varanasi.

Het is aangenaam in Crystal Sarovar Première, een baken van luxe voorzien van vijf sterren. Bij aankomst merkten we al dat niets aan het toeval wordt over gelaten. De koffers gaan net als op de luchthaven door een securitycheck, een jongen in livrei en met handschoenen biedt een glaasje rozenwater aan, en Kanesha biedt ons een fauteuil aan zorgde verder voor de check-in en begeleidde ons naar de kamer. Daar sta je dan in korte broek, bezweet shirt en praktische maar vrij lompe Teva’s. De koninklijke ontvangst wordt afgesloten met het verzoek om haar met name te noemen bij reviews op TripAdvisor.

Mojito’s en zeiltjes

Sarovar is met afstand het beste hotel tot nog toe, maar het hotel had evengoed in Arnhem of Rotterdam kunnen staan; het heeft totaal geen Indiaas karakter.

Maar wat was het lekker gisteravond op de rooftop. Heerlijke temperatuur, knallend harde SkyRadio-muziek en een man die ons karaokend probeerde te vermaken met muziek uit de USA, Duitsland en China. Mojito’s en heerlijke Indiase kip. Het leven is goed hier on top of the world. Kijk je naar beneden, dan zie je de zeiltjes op palen en dat zijn woningen. Zoals gezegd, India is het land van tegenstellingen,

We schoven vanochtend de gordijnen open en zagen tot ons grote geluk regendruppels op de ruiten en grijze wolken boven de stad. Het vervroegde bezoek aan de Taj gisteren werd met terugwerkende kracht nog zonniger. En dus zouden we vandaag  aan de slag gaan in Sadar Bazar.

Bazar

Om half zes vanmiddag worden we gehaald. We hebben geen haast want Malkeet meldde dat de winkels pas om 10.30 de deuren openen. Toen we aankwamen zei een tuktuk’er dat de winkels pas om 12 uur open gingen, de medewerkster van The Coffee Café wist te melden dat de winkels op dinsdag altijd gesloten zijn en bij het informatiecentrum zeiden ze dat alleen de electronicawinkels open zouden zijn. Terug in het hotel kregen we te horen dat dinsdag officieel alles dicht was, maar dat de winkels rond 12.30 evengoed nog open zouden gaan.

Zeg het maar. Welkom in India.

Tumulteus

Het was drukkend heet en vooral benauwd. We gingen naar het hotel terug en gingen nog dapper op de rooftop bij het zwembad liggen, maar dat was geen doen. Dus maakten we ons op voor een middagje gekoelde hotellobby in de zeer comfortabele stoelen.

We gaan nog een tasje samenstellen met hapjes en drankjes en dan maar wachten en ons klaarstomen voor twee naar verwachting tumultueuze dagen met een nachtelijke treinrit en een bizarre stad.

Alsof we nog niets hebben meegemaakt de afgelopen weken.

1. Babs Rottger:
    1 oktober 2019
    Wauw wat een verhaal weer. Jullie zien er prachtig uit. Nou een goede trein reis gewenst. En we wachten op het volgende mooie verhaal. 😘
  2. Bernard Cloosterman:
    Genoten van jullie verhalen
    Vandaag op nu.nl. Zwaarste regenseizoen in 25 jaar eist ruim 1.600 levens in India
  3. Albert en Ronald:
    2 oktober 2019
    Klopt, op zich is hier nog niet heel van te merken behalve dat de Ganges een enorm hoog waterpeil heeft bereikt. Rondvaarten op de rivier zijn niet mogelijk, maar goed, dat is natuurlijk helemaal niets vergeleken met de ellende waar de nabestaanden in zitten.
  4. Marianne Stenmans:
    1 oktober 2019
    Wat een héérlijke verhalen.
  5. Lenie rottger:
    1 oktober 2019
    Jullie zien er mooi uit . En weer een mooi verhaal om te lezen😘
  6. Jacqueline Rustidge:
    2 oktober 2019
    heerlijk, ik zie het helemaal voor me!