On the road again

25 maart 2022 - Camagüey, Cuba

CAMAGÜEY - Het oorspronkelijke plan was dat we met Cubana de Aviacion vanuit Havana naar Baracoa in het oosten zouden vliegen. Daar zouden we de auto pakken en eigenlijk in omgekeerde richting gaan rijden. Maar binnenlandse vluchten zijn  er niet en dus moet alles per auto en dat betekent extra flinke reis- en rijdagen.

De vloot van Cubana is al niet je van het en om toch maar te vliegen, zijn er in het verleden redelijke risico's genomen met de veiligheid en in een enkel geval pakte dit volstrekt verkeerd uit. In 2018 dacht Cubana dat die ene vlucht naar Holguín ondanks alles toch moest kunnen, maar op de startbaan van José Martí in Havana verongelukte het toestel en kwamen alle 113 inzittenden om het leven; de grootste luchtramp in Cuba. Dat heeft Cubana een flinke uitbrander van de internationale luchtvaartorganisatie opgeleverd.

20220324_190559

Er werden daarom ook toestellen en piloten van Rusland gehuurd, maar Moskou stuurde zoals verwacht bepaald niet haar beste toestellen naar Cuba. Tegenwoordig wordt het helemaal een moeilijke boel aangezien een derde van de Russische luchtvloot, die zich in het buitenland bevindt, aan de ketting is gelegd als straf voor de Russische agressie in Oekraíne. Dus: geen vluchten en daarom meer autokilometers.

20220324_194817

Vandaag overbrugden we 266 kilometer tussen Guardalavaca en Camagüey, waar we vorige week ook al waren. En -dat mag ook wel eens worden gezegd- de weg lag er -op uitzonderingen na- puik bij. Na een korte wandeling door deze relaxte stad zitten we op schommelstoelen op het dakterras van onze casa. Het is broeierig, de wolken nemen in aantal toe, maar het windje verkoeld.

De boycot
Met dat briesje zullen we het moeten doen, want in deze derde stad van het land is de stroom uitgevallen. Niet voor het eerste en hoogstwaarschijnlijk ook niet voor het laatst. Bovenop het tekort aan van alles is dit ook een grote doorn in de Cubaanse ogen en het was mede reden voor een pittige opstand vorig jaar en dan wordt door de machthebbers vaak gewezen naar de blokkade van Cuba (el bloqueo).

Sinds de Castro's aan de macht zijn, wordt het land door Amerika geboycot. Dat laat zich elke dag voelen en niet zo'n beetje ook; El bloqueo is misschien wel de factor dat het leven in Cuba het meest bepaalt. Klik voor meer op HABLAR CUBANO: El Bloqueo.

20220324_212521

1800
Het dreigde te gaan regenen en er vielen ook enkele druppels, maar wat maakt het ons uit. Heerlijke mojito's gedronken bij bar El Cambio en een mojito 'muy fuerte' bij restaurant 1800 (mil ochocientos), op het geweldige leuke plein San Juan de Dios, waar we heerlijke garnalen hebben gegeten met een heerlijke cava die gekoeld werd in een mooie wijnkoeler.

Wauw, Camagüey, we komen echt een keer terug....