Rat-atouille

18 september 2019 - Jaisalmer, India

JAISALMER - Tachtig procent van de rabiesbesmettingen in de wereld, vindt plaats in India. Verwondingen door likken, krabben of bijten betekent eigenlijk vrijwel meteen het einde van de reis, want alle patiënten worden overgebracht naar Singapore en snel ook. En welke dieren kunnen voor dit onheil zorgen? Honden, katten, vleermuizen en apen. Wonderlijk genoeg zijn muizen en ratten geen overbrengers. Althans, dat is nog niet vastgesteld, werd er droogjes aan toegevoegd in de TravelClinic in Velp.

We vertrouwen er maar op want onderweg naar de woestijnstad Jaisalmer komen we namelijk langs Deshnok en haar bijzondere Karni Mataklooster waar het miegelt van de ratten. Wat heet, waar ongeveer 25.000 ratten bijkans worden aanbeden en voorzien van voer. Malkeet (onze chauffeur) spreekt nog liefjes over muizen, maar het zijn echt ratten.

Sokken

Het verhaal wil dat de beesten nazaten zijn van Karni Mata die bij een vijver door een god werd verdronken. Ze smeekte dat ze toch mocht terugkeren onder de levenden. Dat werd deels gehonoreerd. Haar leven en dat van haar nazaten ging door, maar niet als mens maar als rat.

Dat verklaart waarom de gelovigen deze ratten vertroetelen en aanbidden en voorzien van water, melk en voer.

Je moet wel goed geschift zijn om daar naar binnen te gaan, want een tempel is een tempel en schoenen zijn daar niet toegestaan. Dus op kousenvoetjes de tempel betreden, de rituelen ondergaan en foto’s gemaakt. De sokken -verzwaard met rattenpoep- liggen ergens in een prullenbak uit te wasemen.

Richting Pakistan

De rest van de dag stond in het teken van de lange reis naar de woestijnstad Jaisalmer dat op slechts 140 kilometer van aartsvijand Pakistan ligt. Sinds beide landen in 1947 onafhankelijk werden, hebben ze elkaar regelmatig de hersens ingeslagen. Over Kashmir vooral, maar sommigen zeggen dat de controverse tussen Islam en Hindoeïsme de oorzaak is. In Bikaner liepen de moslims en de hindoes echter gewoon vreedzaam door elkaar en in Jasailmer zal het niet anders zijn. Politiek en het gewone leven liggen soms echt ver uit elkaar.

Voor het eerst in deze reis blijven we iets langer in een hotel: een Nirvana dat Rang Mahal heet. We blijven drie nachten en tot morgenmiddag kunnen we even relaxen. Ook niet erg.

Daarna een avondprogramma, dus het eerstvolgende verslag volgt -denken we- overmorgen.

1. Lenie rottger:
    18 september 2019
    Die ratten ! Doodeng snap niet dar er nog zulke mensen zijn wie ze nog eten geven en eringeloven dat ze als ratten verder leven