Pizza!

26 maart 2022 - Remedios, Cuba

REMEDIOS - En om half één 's middags brak de zon door! Gelukkig maar, want anders zou het wel een hele dooie boel zijn geweest op de Cayo Santa Maria. De zee kreeg alle vertrouwde blauwe kleuren en het zag er allemaal veel vrolijker uit.

Want het weer was gisteren even goed uit zijn doen. Cuba werd geraakt door 'un frente frio', zoals  de eigenaar van de casa het noemde; een koufront. Nou is wat Cubanen kou noemen, voor ons nog steeds aangenaam, maar de grijze massa en regen is voor niemand leuk.

We kunnen er over mee praten; gisteravond gingen we eens lekker zitten voor wat cocktails bij Taberno Los 7 Juanes op het centrale plein en de regenbui die volgde, nam Bijbelse proporties aan. We bleven aanvankelijk stug onder een parasol zitten, maar we gingen uiteindelijk dan toch maar onder de arcade schuilen.

DSC03536

Maar goed, tropische buien horen kort en hevig te zijn en niet lang en hevig en dat maakte de oversteek van 50 meter naar het restaurantje El Louvre een uitdaging als we niet nat wilde worden, maar dat was ijdele hoop. Als twee verzopen katten kwamen we aan en we vroegen of we nog konden eten.

Finished
We bereidden ons voor op de tweede kippenpoot van de dag. Die middag hebben ook in El Louvre geluncht we kregen trek in al die pizza's die overal werden uitgeserveerd. Kom maar door! 'Finished' sprak de ober met een gebaar dat dit onderstreepte.

Wat nou 'finished', is dit nou weer zo'n gevalletje van 'geen zin in' waar we hier redelijk vaak tegen aan zijn gelopen? Zeker ook omdat we daarna zeker nog vijf andere pizza's geleverd zagen worden op andere tafels. Finished....

Dus dat restaurant, die avond en de vraag of we nog konden eten.

En het antwoord deed even een ader in de hersenen knappen: jawel, maar we hebben alleen pizza's.

Pedraplen
Bij het opstaan was het nog grijs, maar het werd lichter en lichter en het werd een mooie dag aan het bountystrand op het eilandje Santa Maria, dat we bereikten via een indrukwekkende tocht door eerst de plaats Caibarién en als je nog eens kijkje wil nemen in een stad met wijken die zijn ontworpen door Sovjet-architecten (en die je overal terugziet in het Oostblok), kom dan hier naartoe. Wat een depressief gebeuren, maar het was wel indrukwekkend om te zien.

DSC03526DSC03525

Na deze stad kwamen we op een dijk (de pedraplen) dwars door zee van bijna zestig kilometer (de Afsluitdijk is ongeveer de helft korter). Dat mag je gerust een knap staaltje werk noemen. Het leidde ons naar een stel eilanden dat vol staat met resorts van de grote merken (Iberostar, Melia). Dit moet een grote toeristentrekker worden en het heeft inderdaad veel te bieden op dit gebied. Op dit moment zijn veel hotels op de Cayo's echter in verbouwing of gewoon gesloten. De meeste zaken op de Plaza La Terraza waar we uiteindelijk op uitkwamen, waren ook gesloten maar het Cubaanse restaurantje niet. En in de zon, met zicht op de blauwe lucht, de mooie zee en de pelikanen die hun kunsten vertonen, aten we verse kreeft. Topdagje zo!

DSC03529

Che Guevara
Ook in deze stad vind je -net als in andere plaatsen- grote beeltenissen van misschien wel de bekendste revolutionair: Che Guevara. De feitelijke 'bevrijder' van deze stad was Camillo Cienfuegos, maar Che is 'het'. Aanbeden als de messias van de armen, maar er zitten andere kanten aan deze held Klik voor meer HABLAR CUBANO: La victoria siempre.

1. Anke:
    27 maart 2022