Het mooiste van het mooiste

30 september 2019 - Agra, India

AGRA - Rajasthan is verleden tijd, althans voor ons. We reden vandaag over de snelweg van Jaipur naar Agra en waren zomaar opeens in een andere deelstaat van India: Uttar Pradesh. We waren op weg naar een absolute climax van onze reis: de Taj Mahal in Agra.

Een snelweg is in India niet saai omdat het -in tegenstelling tot Nederland- niet een vervelend recht geasfalteerd lint is waar niets gebeurt. Het verkeer hier blijft adembenemend en we zagen vandaag weer van alles: een kudde kamelen, fietsers en tuktuks die op onze weghelft ons tegemoet reden. Toppunt was een Radio-lawaaipapegaai-wagen bij een tolstation.

Glijerig gedrag

Het eerste doel van de reis was Fatehpur Sikri, een stad die ooit is gebouwd om hoofdstad te worden van het Mogulrijk maar een paar jaar later werd de stad verlaten omdat er geen watervoorziening was. We zullen niet zeggen dat dit klunzigheid India-style was, maar suf klinkt het wel natuurlijk.

Het was ook het moment dat we ons begonnen te irriteren aan het glijerige en opdringerige gedrag van bijvoorbeeld verkopers. Het vragen naar ons land van herkomst en dan de Nederlandse woordjes opdreunen die ze ooit geleerd hadden. Het is te doorzichtig, zeker ook omdat je -als je niet ingaat op de avances- gewoon dood kan vallen. En echt, we menen de afgelopen weken toch een indruk te hebben gekregen van Indiërs, en het zijn echt hele lieve mensen. Maar ja, overal heb je etterbakken.

De verlaten stad was aardig maar pas echt leuk werd de nabijgelegen moskee Jamas Masjid (jawel, de naamgenoot van de moskee in Delhi). Prachtig gebouw maar vooral veel leuke ontmoetingen met mensen daar (de toeristenbelagers daargelaten).

Plannen omgooien

Als we in de auto reizen naar andere plekken, luisteren we muziek, lezen we en slapen we wat en vandaag surfen we ons rot op het weer in Agra (want de auto heeft perfecte Wifi). Google Weather, Accuweather, BBC Weer, CNN Weer, Weeronline, Weerplaza, afijn noem ze allemaal maar op en er is geen enkele eenduidigheid. En toch wilden we uitsluitsel, want de Taj Mahal bezoeken en dan in de stromende regen of mist staan... dat gaat niet gebeuren.

Vandaag is het prachtig weer, dus we nemen het zekere voor het onzekere en gooien de plannen om. We gaan meteen naar de Taj Mahal.

Het wordt genoemd als een wereldwonder (naast bijvoorbeeld de Chinese Muur, het Christusbeeld in Rio, het Colloseum in Rome en Machu Pichu in Peru) en werden bang van de hoge verwachtingen.

De Taj is gebouwd tussen 1632 en 1648 door Shah Jahan, de vijfde heerser van het Mogolrijk. Het is een grafmonument voor zijn geliefde echtgenote Mumtaz Mahal, die in 1631 in het kraambed was overleden. True true love.

Te laag

De weg door Agra naar de Taj is wonderlijk. Het is een grote bende (zoals elders in India), hobbelig en soms ongeplaveid terwijl je toch iets anders verwacht als zoveel bezoekers worden gelokt naar zo’n wereldwonder.

Wat je bij alle monumenten ziet, gebeurt hier ook. Niet-Indiërs hebben hele korte rijen, maar betalen zeker drie-vier keer zo veel. Maar! Je krijgt een flesje water gratis evenals hoesjes om de schoenen om het marmer niet te beschadigen.

Je loopt het terrein op en gaat de grote poort onder en dan zie je het staan. De Taj Mahal. De hoge verwachtingen waren te laag gespannen.

We zijn leken op het gebied van bouwkunst maar dit is het verbluffendste en mooiste gebouw dat we ooit hebben gezien. Een monument in wit marmer met een blauwe lucht als achtergrond. Binnen was mooi maar het haalt niet bij het aangezicht.

Een climax in de overtreffende trap.

We zeggen niets meer; kijk maar naar de foto’s.

1. Pé & Pé:
    30 september 2019
    (Allemachtig) Prachtig!! Geboft met het weer. Na Agra naar de kust? Heel wat indrukken te verwerken....
    Lieve groeten, P&P
  2. Albert en Ronald:
    30 september 2019
    Nog niet naar de kust want de meest bijzondere beleving moet volgens ons nog komen: morgenavond met de trein naar Varanasi en dan onderdompelen in de cultuur van die stad.
  3. Jacqueline Rustidge:
    Waanzinnig, zo mooi!!
  4. Lenie rottger:
    30 september 2019
    Zo mooi! Ben elke keer aan het genieten
  5. Jose:
    6 oktober 2019