De lege stad

6 september 2020 - Reims, Frankrijk

REIMS - De plicht om in het centrum met mondkapjes op straat te lopen geldt op zaterdag en geen enkele andere dag. Zondag al helemaal niet. Waarom zou je ook, want de stilte en de rust waren oorverdovend. Misschien is Reims wel de grootste stad in de Champagne-streek, maar het is niet grootstedelijk van karakter en Corona doet daar nog eens een schepje bovenop.

Het was zoeken naar een ontbijtrestaurantje en de tent die we gevonden hebben (Le Lion de Belfort) kon dan ook alles vragen wat ze wilden. Voor een stukje stokbrood, een croissant, twee kuipjes boter en een klein pakje jam (en koffie en jus) werd tien euro gevraagd. Kassa.

Leeg
We kunnen het niet vergelijken met eerdere periodes, want we bezoeken Reims voor het eerst. Maar het was een lege boel. De terrassen gingen nog wel maar verder was het leeg. Goed voor de foto’s maar het was vooral raar.

Vandaag hebben we een mooie wandeling gemaakt door de stad onder een warm zonnetje en een blauwe lucht met mooie wolkjes. Door het centrum langs mooie plekken en slingerend door de buitenwijk naar het huis Pommery, een voorname plek waar champagne met veel prestige wordt gemaakt met verkoop over de hele wereld. Geschonken ook op twee huwelijken waar we bij mochten zijn.

Een tocht door de steenkoude kelders met oude flessen, jonge flessen, duizenden flessen. Halfduistere ruimtes met bijzondere kunstuitingen. Uiteraard mochten we twee glazen proeven en die tikten goed naar binnen.

We hebben er nog geen genoeg van. Morgen verlaten we Reims en gaan we naar de andere champagnehemel: Epernay.

1. Tineke en Raymond:
    6 september 2020
    Leuk om weer jullie te lezen en horen!
    Raymond is benieuwd wat jullie van Epernay vinden ?
    Geniet en bon voyage !
  2. Babs Rottger:
    7 september 2020
    Het ziet er prachtig uit daar! Zo te zien genieten jullie vol op🥖🥐🥂
  3. Rianne:
    7 september 2020
    Mooie foto’s! En wat een prachtige kathedraal hè! Imposant! Geniet vandaag ook weer met volle teugen!