Kerken en kooplui

5 september 2022 - Palermo, Italië

De eerste gewone dag in Palermo. We kwamen aan in het weekend en dan staat de stad op zijn kop, maar nu moeten de Palermitani aan het werk en naar school. Op straat was het in ieder geval niet te merken. Het was wederom een gezellig gekrioel in de stad met voetgangers, ebikes en vooral e-steps. Oud en jong, alleen en samen... ze scheuren door de drukke straten, soms lekker noncha met een telefoon aan het oor.

Om 9 uur was het al bijna 30 graden en voor we de eerste cappuccino aan de mond zetten, gutste het zweet al langs de slapen. Dat beloofde nog wat voor de rest van de dag, want hoewel Google-weer een magere 30 graden beloofde als maximale temperatuur, raakten we vandaag de 35 graden zonder moeite aan.

Via Maqueda

Kerken
We gaan vandaag wat kerken in, die volgens de reisgidsen tot de mooisten van Italië behoren. En inderdaad verbluffend was het soms zeker. De eerste was La Martorana (Santa Maria dell Ammiraglio) en deze was uitbundig in het goud gestoken.

La Martorana (Santa Maria dell Ammiraglio)La Martorana (Santa Maria dell Ammiraglio)La Martorana (Santa Maria dell Ammiraglio)Kathedraal van Palermo

De tweede (San Cataldo) was ook bijzonder maar veel soberder. Daar staat tegenover dat dit een bijna 1000 jaar oud gebouw is, dat in de loop der tijd veranderde van een moskee in een kerk.

San Cataldo

De derde kerk (Chiesa del Gesu) was door Spaanse Jezuïeten gebouwd en de barok had met vol geweld toegeslagen; geen centimeter bleef ongebruikt en overal zag je dikke engeltjes met harpjes of bazuintjes. Het is een wonder dat deze kerk te bezichtigen was, want de kerk werd in 1943 door bombardementen zwaar beschadigd.

Chiesa di Casa Professa

Kopen kopen kopen
Tot zover de kerken, op naar de markt; er zijn er tallozen maar wij bezochten Ballaro. Het is een bekend fenomeen in Palermo, een warenmarkt waar je u tegen zegt. Elke dag weer, vis, fruit, Aperol, groenten, vlees alles wordt aangeboden onder de klanken van knoeperdharde Italiaanse muziek of wel de koopmannen die luidkeels hun spullen onder de aandacht brengen.

Mercato di BallaroMercato di BallaroMercato di BallaroMercato di BallaroMercato di Ballaro

En natuurlijk, Palermo ligt in Italië en dus mogen ook de winkelstraten met Gucci, Dolce e Gabbana, Versace en Armani niet ontbreken. De Via della Liberta is wat dat betreft de place to be.

Het werd tijd om af te koelen. Natuurlijk met dat heerlijke Italiaanse ijs dat je op elke straathoek kunt krijgen, de airco op de kamer die wat extra kilometers mag gaan lopen en de lekkere koele cocktails vanavond op het terras. Het is een best leven hier.

Morgen de laatste dag in Palermo; we gaan even de stad uit en we komen oog in oog te staan met mummies. We zijn benieuwd.

1. Rianne:
    5 september 2022
    Ziet er allemaal weer geweldig én lekker uit.
    En zo te horen hebben ze aan jullie goede klandizie😃🥂🍧
    Geniet er maar lekker van. Ben benieuwd naar de mummies!
  2. Lenie rottger:
    6 september 2022