Het huis van de muziek

13 maart 2022 - Trinidad, Cuba

TRINIDAD - Het oude besje hangt uit het raam en houdt haar vinger bij haar oog. Ze lacht en krast dat ze onze auto als een havik in de gaten zal houden. Ze woont in een straatje waar het autoverkeer niet verder kan en waar het voetgangersgebied van Trinidad start. Er is geen sprake van een openbare parkeerplaats, maar ze woont er gewoon en dus vliegen de gebraden duiven in haar mond: 150 pesos per dag por favor. Een schijntje voor ons, veel geluk voor haar.

Trinidad is een werelderfgoed van de UNESCO en laat zien welke rijkdom werd verworven met het verbouwen en verhandelen van suiker. Samen met Havana heeft Trinidad de grootste samenhangende verzameling van historische huizen en gebouwen.

DSC02924DSC02937

De grote oorlogen gingen aan Trinidad voorbij, hoewel in de 18e eeuw de stad wel te lijden had onder de komst van Jamaicaanse piraten. Trinidad pakte in dezelfde eeuw de leidende de rol in de suiker door de komst van enorme aantallen slaven.

Dit kalfde later af omdat Cienfuegos met zijn haven de centrumrol overpakte.

We blijven hier wat langer want het is een plaatje om te zien. De gekleurde huisjes, in de straatjes met de kinderkopjes, de prachtige Plaza Mayor, de Casa de la Musica, de muziek die uit elke hoek van de straat klinkt. Zeker vanavond zal het op de trappen in het centrum weer een groot feest zijn tussen alle barretjes en muziekgroepjes door.

Wirwar
Trinidad is een wirwar van straatjes en het was geen sinecure om onze casa te vinden, zeker ook omdat 'onze' straat was afgesloten. We redden ons wel hoor; vragen naar de weg en zo zwaaide een official het hek open zodat we door het voetgangersgebied een stuk konden afsnijden. Uiteindelijk kwam de eigenaar aan boord en gidste ons naar de oude dame die haar leven in de waagschaal gaat leggen voor de auto.

DSC02963

De casa is weer geweldig en de eigenaar allerhartelijkst. Met drie brillen op toonde hij op een kaart van het toeristenbureau is. En nee geen Wifi hier; daarvoor moeten we naar het Plaza Mayor. Je weet wel: dat plein met die barretjes en de muziek.

Komt goed!

Suiker
We zijn hier in suikerland. Als er één goedje is geweest dat het leven en de geschiedenis van Cuba heeft getekend, dan is het wel suiker. Het leidde tot opstand, oorlogen, slavernij maar ook rijkdom. Trinidad kan daarover meepraten. Het nabijgelegen Valle de los Ingenios vormde het hart van de suikerhandel (gaan we morgen naar toe) en je vindt er een openluchtmuseum met suiker als thema. Klik voor meer op HABLAR CUBANO: Azúcar.

1. Vera:
    14 maart 2022
    Zo leuk om jullie ervaringen mee te beleven. Ik geniet ervan!!