¡Hasta luego!

28 maart 2022 - Varadero, Cuba

VARADERO - Eerste avenue, hoek 17e straat. Het stratenplan van Varadero is overzichtelijk en je kunt niet verdwalen. Op 50 meter afstand is het bekende strand met het witte zand en de mooiste zee die je je kunt voorstellen. We hebben het gevoel ongeveer een jaar op reis te zijn, maar dit mooie eindstation komt toch nog te vroeg.

De allerlaatste rit, vandaag leverden we de auto in. We reden 200 kilometer (3 uur) over vooral autopista's naar het gebied dat onder sterke Amerikaanse invloed is ontwikkeld tot een toeristenplek van de bovenste plank. We zagen meteen al dat het verschil met de rest van Cuba groot is. De wegen zijn goed, het aanbod aan restaurantjes is enorm en de meeste ondernemers denken en rekenen vooral in dollars en euro's.

Zoals het autoverhuurbedrijf, waar we onverwacht toch nog mee schuurden. We hadden de auto keurig afgetankt in geleverd maar de inspecteur kwam met het bericht dat de tank halfvol was. Wat?? Een tweede blik wees uit dat de inspecteur op de verkeerde meter had gekeken.

• Foto's van gisteren:

DSC03585DSC03602DSC03594DSC03570DSC03568

Afijn, ook dit bedrijf wilde de drop-offkosten pertinent alleen in euro's ontvangen. "De pesos zijn helemaal niets waard, wat moeten we er mee?!"

Dat hoorden we vandaag veel vaker en geen enkel supermarktje accepteerde de pesos nog. Tot en met de winkel met de grote sticker met daarop de beeltenis van Fidel Castro met zijn oproep om samen verder te werken aan de revolutie. De pesos heeft totaal afgedaan en de Cubanen geloven er niet meer in.

Entertainment
We waren een beetje benauwd voor deze plek. Heeft het massatoerisme dit deel niet zodanig verhabbezakt dat we na drie weken authentiek Cuba harteloos uit de sfeer van dit land worden verdreven? RIU, Iberostar, Melia… ze staan er allemaal. Van de Cubaanse sfeer in de stadjes en steden, naar het hotelentertainment door al die strakke jongens en meisjes.

Dat we gewoon weer broodjes kaas kunnen eten in plaats van de ontbijten in de casas, die misschien niet altijd rijkelijk zijn, maar wel met aandacht en liefde werden voorbereid (met fruit, lekker vers sap, broodjes, omelet en vaak ook kaas en ham). Kortom, we waren bang voor een voortijdig vertrek uit Cuba op Cubaans grondgebied.

DSC03610

Juist daarom wilden we de casas trouw blijven en zo eindigen we in stijl in Casa Lola, een wat bedenkelijke Wallen-achtige naam, voor een ontzettende gastvrij onderkomen op een prachtige plek. Alleen al die veranda met leuk meubilair (inclusief twee schommelstoelen) is geweldig. Al met al een goede plek om bij te komen en onze laatste week door te brengen. Er was nog even sprake van dat we in Varadero de laatste dag alsnog moesten verkassen naar een groot hotel vanwege de aanwezigheid van testfaciliteiten, maar nu Nederland en Spanje niet meer om vragen om negatieve testresultaten, is dat gelukkig verleden tijd.

Tips
Onder voorbehoud van schokkende ontwikkelingen, gaan het we het -voor wat betreft deze blog- hierbij laten. Het was erg leuk om elke dag even voor ons zelf een paar dingen op een rij te zetten, omdat reizen in Cuba toch best veel incasserings- en aanpassingsvermogen vraagt. Daarvoor ben je bij ons aan het goede adres, maar dit was ondanks dat toch een pittige ervaring. We gaan voor reizigers-in-spe een paar dingen op een rijtje zetten.

Nog vier achtergrondverhalen
Als je nog puf hebt: we hebben nog een paar achtergrondverhalen voor je klaar staan op de site Hablar Cubano, die echt wel een ding zijn of waren in Cuba

Maffia
Cuba was in de jaren '40 door en door gecorrumpeerd en de Amerikaanse maffia had nagenoeg vrij spel op het eiland. In Varadero staat het huis van HABLAR CUBANO: La casa de al

De vlag
Baracoa, Santiago, CIenfuegos, Viñales, Havana... overal zie je de Cubaanse vlag wapperen. Ook hier in Varadero. Klik voor meer op HABLAR CUBANO: La estrella solitairia.

Homoseksualiteit
Hoewel homoseksualiteit in Cuba nu zelfs een grote plek in de grondwet heeft gekregen, is dat geen vanzelfsprekendheid. Zeker onder de communisten werden homo's in het verleden stevig aangepakt, ook al was er soort van gayscene in bijvoorbeeld in Varadero. Klik voor meer op HABLAR CUBANO: En defensa del amor.

Covid-19
We beseffen dat we op ons blog soms best kritisch zijn geweest op dit land. We eindigen oprecht positief: de Cubaanse aanpak van Covid-19.

Het aantal besmettingen en overlijdens in Cuba is duidelijk minder geweest dan in Nederland. En het moet gezegd: de Cubaanse overheid was streng maar de bevolking was strikt in de naleving van de regels. Tot op het meest verlaten platteland liepen mensen met de mondkap voor.

En als symbool voor het Covid-succes mag genoemd worden dat Cuba zelf twee Covid-vaccins heeft ontwikkeld. Klik voor meer op HABLAR CUBANO: Abdala.

Tot zover Cuba.

¡Hasta luego!

1. Rianne:
    29 maart 2022
    Enorm genoten van jullie verhalen. Wat een ervaring! Dank jullie wel!
    Nu tijd om te gaan genieten van zon, strand en zee. Smeren en draaien maar.
    Veel plezier nog deze week en goede reis terug straks.
  2. Tineke:
    29 maart 2022
    Erg leuk om jullie zo te volgen middels deze blog.
    Laat op het strand onder het genot van mojitos alles nog even de revue passeren, vergeet niet te draaien.
    En kijk erna uit jullie weer live te zien.
    Liefs Tinus
  3. Pé & Pé:
    29 maart 2022
    Wow...en dan zit de vakantie er al bijna op. Wat een avonturen en wat een indrukken. Genoten van jullie verhalen. Geniet van de laatste week aan het strand met het smeren en keren. Zou zo zeggen: neem nog een paar lekkere borrels/cocktails en denk nog ff niet aan de terugreis. Tot snel (dat dan weer wel ;-)
    lieve groeten Peter en Petra
  4. Wanda:
    29 maart 2022
    Deze prachtige reis hebben jullie mogen meemaken!Intens.spannend en vol met belevenissen!Ik dank jullie,om dit avontuur te hebben mogen volgen!Nu,geniet van de Zon met heerlijke cocktails en Goede Terugreis!!!!!!!