Over hacienda's, slaven en suiker

14 maart 2022 - Trinidad, Cuba

Trinidad, 14 maart 2022 - Dan mag je een cursus Spaans hebben gevolgd, maar Cubaans Spaans volgen is een sport op zich. Stel je de Antilliaanse hardloper Churendy Martina voor; deze praat lekker lijzig en slikt voor het gemak alle medeklinkers in. Nou, dat. Cuba wordt bijvoorbeeld in het algemeen uitgesproken als 'Oe-ha'. Mevrouw de gids in Hacienda de Guáimaro ratelde maar op deze manier door en tussen de zinnen door haalde ze de in en in verkouden snotneus op. 'No no, no Covid'. We vertrouwden er maar op.

We hadden Tony van onze casa gevraagd om een ontbijt om 7.30 uur maar achteraf had het best iets later mogen zijn. Gisteravond hebben we mojito's gedronken op de Escalinata de Casa de la Musica, de trappen bij de Plaza Mayor. Om 22 uur begon een salsaband de sterren van de onbewolkte hemel te spelen. Blijf dan maar eens stil zitten. Bijna iedereen, Cubanen, Fransen, Turken en Nederlanders stonden op en dansten. Cubaanse jongens en meisjes lieten zien dat ze met losse heupen geboren zijn. Wat een feest was dat.

DSC02984

Vandaag gingen we de Vallei van de Suikermolens in (Valle de las Ingenios) en maakten enkele wandelingen in de zinderende hitte naar enkele mooie plekken. Het startte bij het mooie uitzichtspunt Mirador Loma del Puerto, dat uitkeek op de mooie vallei, waar Cuba zoveel aan de suiker had verdiend, maar waar zoveel slaven werden afgebeuld. We fotografeerden enkele mooie torens, die enkel als doel hadden om met klokgelui de slaven aan te sporen aan de slag te gaan. Bij San Isidro de los Destiladores en Manaca Iznaga maakten we twee mooie stops en een wandeling.

DSC02988

De laatste halte was bij de Hacienda, een lustoord voor de landeigenaar, die kosten noch moeite had gespaard om het huis in te richten. Maar goed, uiteindelijk is de man volgens onze rochelende Rita door zijn eigen slaven een koppie kleiner gemaakt. Fijn, al dat bezit.

Terug naar Trinidad en even wandelen naar het Parque Cespedes en wat is dit toch een openluchtmuseum en een kleurenfestijn. Doel is om wat WiFi-kaartjes bij de ETECSA te scoren, de telecominstelling van Cuba. Ik stelde me in op rijen wachtenden voor me, maar daar was geen sprake van. We kunnen weer even vooruit. En zoals jullie hebben gemerkt, het gaat lekker met het plaatsen van de verhalen, de snelheid valt me erg mee. Gisteren lekker alles geplaatst tussen de andere mensen op de Plaza Mayor. Wat zijn de mensen hier toch lekker relaxed en leuk. Maar vandaag moeten we een andere oplossing zoeken, omdat de tophitte aan het eind van de middag werd afgestraft met een denderende bui.

DSC03037

Socialismo o muerte
In Cuba en ook in het mooie Trinidad worden de inwoners voortdurend herinnerd aan de strijd voor het communisme en de kreet die je dan ook ziet is 'Socialismo o muerte'. Klik op HABLAR CUBANO: Socialisme o muerte.

1. Frank:
    15 maart 2022
    Ronald en Albert, mooi land, mooie mensen, een andere wereld.
  2. Gerdine van Reen:
    15 maart 2022
    Dank voor het delen van jullie mooie verhalen! Zo doen we vanuit NL toch een beetje mee. Bij die salsaband had ik wel aan willen schuiven….. ¡Buen viaje!
  3. Pé & Pé:
    15 maart 2022
    Hoezo alleen daar losse heupen? Heb je ons weleens zien dansen? (wel na een aantal gin-tonic's)
    Mooi verhaal weer!