Gepeperd

25 september 2019 - Udaipur, India

UDAIPUR - Het is gebeurd! De eerste echte druppels regenwater kwamen naar beneden en om twee uur vanmiddag kwam het in alle heftigheid uit de hemel. De zon was weer snel terug en de straten droogden snel op en dus was de warmte  om te snijden.

Vanavond kijkt de man van Jaya vol ongeloof naar zijn vrouw. De keukenprinses heeft wat hem betreft ondermaats gepresteerd. Wat moet die flauwe bende die de groentemassala en de dal moet voorstellen, op zijn bord.

Zij moet dan uitleggen dat ze weer een kookklasje had, dit keer bestaand uit twee mannen uit Nederland. Die hebben zere en zwakke maagjes en kunnen niet veel hebben. Daarom ging in de massala een halve peper, terwijl het er normaal zes tot zeven zijn. De keuken in Rajasthan behoort duidelijk tot het pittige soort.

Potten en pannen

De Indiase keuken behoort tot de belangrijkste en beste van de wereld en we kunnen alleen zeggen dat we alleen nog maar heerlijk hebben gegeten. En inderdaad, de spicy gerechten slaan zwaar neer op onze maag. We kijken echt uit. Dat wat men in deze omgeving ziet als niet spicy, betekent voor ons evengoed nog een culinaire hellegang.

We hebben overigens heerlijk gegeten en complimenten voor Jaya, die in die kleine keuken een heerlijke maaltijd bereidde; vegetarisch uiteraard, want dat is in India de regel. De vaat mag er zijn, want er kwamen heel veel pannen en potten aan te pas.

Spectaculair was het bakken van de chapati’s die eerst als pannenkoek worden gebakken en vervolgens op het open vuur worden gelegd waardoor ze opbollen.

Beschaamd

“Dat kunt u thuis ook doen”, maar we gaven Jaya aan dat we niet op gas koken. Hoe dan wel, wilde ze weten. Ons Engels is behoorlijk maar we zouden woorden te kort komen om uit te leggen wat inductie is.

En om eerlijk te zijn, we waren misschien ook wel een tikkie beschaamd.

1. Lenie rottger:
    25 september 2019
    Ook wel weer lekker dat het iets minder warm is .
    En dat het eten ook lekker smaakt. Weer mooie foto s
  2. Babs Rottger:
    25 september 2019
    Wat een prachtige foto's . Het water loopt me uit de mond bij het lezen van dit verhaal😄