Dhanyavaad!

9 oktober 2019 - Mararikulam, India

MARARIKULAM - Als je bezig bent, vliegen de dagen snel voorbij, zeggen ze. Wij weten wel beter. Vijf volle dagen strand in Zuid-India zonder noemenswaardige activiteit zijn met een raketvaart voorbij gegaan en vrijdag vliegen we via Dubai terug naar Nederland. Uit met de pret.

We weten na deze dagen zeker dat de weersites geen zinnig woord kunnen zeggen over het weer in India. We maakten onze borst nat omdat er veel regen werd voorspeld. We hebben echter prinsheerlijk vijf dagen lang in de zon gelegen. ‘s Avonds en in de nacht gingen de luiken open en vielen er enorme hoeveelheden water op dit groene land, maar daar hebben we geen last van (op die ene nacht na, toen het enorme onweer uren duurde en ons uit de slaap hield).

Mararikulam was een mooie afsluiting.

We zijn vier weken op pad geweest, maar het leek wel een eeuwigheid. Aan het eind van elke stranddag zaten we met een zak chips en onze Sula Sauvingnon Blanc op de veranda en kaartten we na.

Tijd voor een balans.

De topper van de reis

Unaniem: de Taj Mahal in Agra. Dat mag ook wel omdat het wordt gezien als een van de zeven wereldwonderen.

Het witte marmer in de volle zon, het verhaal dat bij dit gebouw hoort en al die blije mensen. Zonder twijfel de numero uno.

De grootste verrassing

Vooraf hebben we zoveel waarschuwingen gekregen dat India zo’n goor land zou zijn. We zijn eerlijk: het is niet altijd schoon nee, maar het is zeker niet erger dan elders in Azië. Wat je er vooral van kan zeggen is dat het een arm land is en dat hygiëne niet altijd top is.

En hoewel er natuurlijk irritante types tussen zitten, hebben we de mensen die wij zijn tegengekomen als zeer vriendelijk ervaren.

De mooiste kop (gemaakt door Ronald)

Topfoto (al zeggen we het zelf)

Alles klopte; geen fake, een vriendelijke man die er even voor wilde staan en mooi licht. Op de achtergrond zie je de ratten van het rattenklooster in Deshnok.

De mooiste kop (gemaakt door Albert)

744B3635-BDE2-4B40-8407-2C98360AB664

Een monnik in Pushkar. Een echte, eentje die dus niet ging bedelen op straat maar akkoord was met een foto en een eventuele gift verwelkomde.

De mooiste foto (gemaakt door Ronald)

Baden in de Ganges

Baden in de Ganges. In één beeld de beweging van onderdompeling vastgelegd.

De mooiste foto (gemaakt door Albert)

380090D3-2DD4-46C6-87C9-6D241C9E5BD2

Hoewel het druk was, toch deze plaat. Prachtige spiegel in het water en volkomen symmetrisch.

Het lekkerste eten

De thali bij restaurant Monika in Jaisalmer.

Nou hebben we eerlijk gezegd alleen maar lekker gegeten. De Indiase keuken is geweldig en de koks kunnen eigenlijk alles wel aan. Omdat er onder de toeristen vooral mensen uit India zitten, moet er vooral worden gekookt voor Indiase monden en die kunnen wel wat pepers aan. Vragen of iets spicy is, heeft niet veel zin; niet-spicy volgens Indiase begrippen, is gloependheet voor ons.

Het beste hotel

Crystal Sarovar Première in Agra. Wat een weldaad, hoewel het allemaal niet typisch Indiaas was. Dat avondje op de rooftop met top-mojito’s gaan we niet meer vergeten.

Het beroerdste hotel

Zonder twijfel: Pushkar Palace. Een airco die evenveel geluid maakte als een jumbojet en ronduit onbeschoft en onverschillig personeel. We zijn vertrokken naar een ander hotel.

De mooiste ervaring

Sjeik AlbertZonsondergang

Albert: de tocht door de woestijn op de kameel en de zonsondergang in de Thar woestijn. Okee, een kameel knikkerde iemand op de grond, maar dat doet helemaal niets af aan de mystiek van dat moment.

Ciske en familie

Ronald: Deshnok. Weet je nog? De tempel van de ratten. Heel bijzonder verhaal natuurlijk maar het was vooral bijzonder vanwege de overgave en de vroomheid van de mensen die kwamen.

Maar ook de tuktukritjes door de steden. Vooral de rit in Bikaner staat ons nog lang bij: het was scheuren en zigzaggen tussen voetgangers, brommers en koeien door.

Wat we altijd geweldig vinden zijn de ontmoetingen en de gesprekken met mensen die we zo maar tegenkomen. Kletsen, met elkaar op de foto, lachen.

Wat we nooit meer vergeten

Ronald: het rauwe ruige straatbeeld van Varanasi. Wat een armoede en wat een verschoppelingen en zieke mensen. Onbegrijpelijk dat dit nog altijd bestaat in een land dat raketten naar de maan schiet.

Een aghori

En! De zegening door een kannibaal.

Een overledene wordt naar de crematieplaats gebrachtAlbert: de crematieplaatsen langs de Ganges.

Het leukste van Delhi

De Punjabtempel. De eerste kennismaking met India en direct komen we terecht in een ceremonie, met allemaal leuke mensen.

Punjab TempelKruidenmarkt

Maar ook de wandelingen over de kruidenmarkt en de kleine straatjes in Old Delhi.

Het leukste van Mandawa

Heel vervelend voor Mandawa, maar het was de hotelkamer in het kasteel. Het stadje zelf was niet heel bijzonder.

Het leukste van Bikaner

Albert: het fort. We kunnen wel zeggen dat dat het mooiste fort is wat we hebben gezien.

Junagarh Fort

Ronald: de wandeling door de oude stad en het gespoorzoek naar een mooie tempel.

Het leukste van Jaisalmer

De kamelentocht natuurlijk. De angst overwonnen en het dier bestegen en na het ongeval met de Spaanse medereizigster direct weer genezen. Maar daar in de woestijn en in de stilte die vuurrode zon onder zien gaan... wauw.

AlibabaJaïn tempel

Maar ook het fort en vooral de mooie tempels en het gedrang door al die mensen die daar hun gebedje kwamen doen. Chaos, maar dat maakt het leuk.

Het leukste van Jodhpur

Het fort was echt mooi en leuk met alle ontmoetingen die we hadden, maar een verrassing was het bezoek aan het monument van de maharadja. We waren de enige die rondliepen.

Sardar bazar

Bovenal was het bezoek aan de Bazar een geweldige ervaring.

Het leukste van Narlai

Van ons had deze stop niet gehoeven maar we werden toch verrast door een hele leuke tocht door het platteland.

Tijdens de viering

De ceremonie in een tempel maakte grote indruk.

Het leukste van Udaipur

Een leuke romantische stad gelegen aan een meer, maar waar we het meeste van hebben genoten waren de etentjes aan dat meer.

Het leukste van Jaipur

Echt een hele leuke stad met het Amber Fort en Hawa Mahal. Het Amber Fort was mooi maar vooral de leuke bezoekers maakte het de moeite waard. Hawa Mahal (Paleis van de Winden) was gewoon bijzonder.

Hawa MahalNa de regenbui

Maar wat we niet meer vergeten is de wandeling van ongeveer 1500 meter door een straat die door een hoosbui was ondergelopen.

Het leukste van Agra

Behalve de Taj Mahal dan, maar dat is een klasse apart.

Jamas Masjid

Maar wat erg leuk was, was het bezoek aan Fatehpur Sikri (de verlaten stad) en vooral de moskee Jamas Masjid. Mooie dingen gezien en erg leuke mensen ontmoet.

Het leukste van Varanasi

De rituelen en de Ganges, we stonden er midden in.

Ceremonie aan de GangesBaden in de GangesSunrise over de Ganges

Deze waren onderdeel van een erg mooie wandeling met een topgids (Manoj).

Zeker deze stad blijft nog lang hangen.

De leukste foto van Albert

De leukste foto van Ronald

EC926D55-67B7-4007-9409-39DB5674DAB2

De leukste foto van ons samen

Stop!

We houden er mee op, ook al kunnen we nog lang doorgaan over India. Het is mooi zo en we vonden het heel leuk om dit blog te vullen en jullie mee te nemen. Er is veel meegelezen en gekeken en we hebben 112 reacties ontvangen. Echt heel leuk.

Dank jullie wel, of zoals ze hier in Hindi zeggen: धन्यवाद!

DHANYAVAAD!

1. Stella:
    9 oktober 2019
    Ah, wat jammer. Zat altijd op jullie geweldige verhalen te wachten. Wat een top vakantie. Nu weer op naar de orde van de dag en thuis ff nagenieten voordat het gewone leven weer start.
  2. P.Reiters:
    9 oktober 2019
    Tja, wat blijft is de herinnering aan een unieke reis...
  3. Wim Krabbenborg:
    9 oktober 2019
    Inderdaad, jammer dat het boek dicht gaat. Ik heb genoten van de verslagen en de foto's. Geweldig geschreven, met veel sfeer. Ik moest blijven lezen en werd elke keer weer meegezogen in het verhaal. Er is een schrijver aan je verloren gegaan Ronald. Heel hartelijk dank dat ik mee mocht reizen, Albert en Ronald.
  4. Babs Rottger:
    9 oktober 2019
    We vonden de reisverslagen geweldig. Elke dag verheugde wij ons erop
    Nu nog een paar dagen genieten.gr en tot snel 😘
  5. Jose:
    9 oktober 2019
    Zo mee mogen genieten van jullie. Dank jullie wel, heel bijzonder.
    Goede reis naar huis en tot snel😘
  6. Jacqueline Rustidge:
    9 oktober 2019
    Mooie afsluiting en geweldig leuk om op deze wijze met jullie mee te reizen. Geniet van de laatste dagen daar, een veilige terugreis en tot volgende week!
  7. Riet en Winny:
    9 oktober 2019
    Wat een verhalen. Wat hebben we genoten van jullie verhalen. En zo mooi en levendig beschreven. Wij waanden ons al helemaal bij jullie in India. Bedankt voor het delen van jullie avonturen. Wij wensen jullie een hele goede terugreis.
  8. Sander:
    9 oktober 2019
    Wat een prachtige reis, dit zullen jullie niet snel vergeten. Geniet nog even en alvast een goede terugreis!!
  9. Babs Rottger:
    10 oktober 2019
    Wat heb ik genoten van de verhalen over jullie bijzondere reis door India. Echt genieten! Wens jullie een hele goeie vlucht naar huis. En tot snel. 😘
  10. Rianne:
    10 oktober 2019
    Wat jammer dat het er al weer op zit. Voor jullie, maar ook voor ons, lezers van jullie prachtige, meeslepend geschreven verhalen. Het was alsof we er bij waren.
    De mooie foto’s maakten het helemaal af.
    Bedankt dat ik mee mocht genieten van jullie avontuur.
    Een hele goeie reis terug en tot gauw weer!😘
  11. Vera:
    10 oktober 2019
    Dank jullie wel voor alle mooie reisverhalen en schitterende foto's. Het zal wel even afkicken worden. Ik wens jullie een goede reis terug naar huis en tot snel!
  12. Lenie rottger:
    10 oktober 2019
    Vondt het elke avond leuk on jullie verhalen te kezen . Goede Terug reis allebij en tot gsuw!
  13. Wanda:
    Bedankt!
    Een prachtige reis geweest!
    Nu een hele goede terugreis gewenst!
  14. Madeleine:
    10 oktober 2019
    Mooie verhalen mannen! Zo nu en dan haakte ik even aan. Heb wel een ander beeld gekregen van India.
    En nu weer terug in het stramien van Nederland! Veel sterkte.
  15. Jeannette Brethouwer:
    11 oktober 2019
    Waarschijnlijk zijn jullie alweer thuis....
    Genoten en onder de indruk van jullie bijzondere verhalen! Fijn weekend!
  16. Bernard Cloosterman:
    11 oktober 2019
    We hebben weer genoten van jullie verhalen. Op naar het volgende avontuur
  17. Wim Berentsen:
    30 oktober 2019
    Leuk om jullie reis en de belevenissen te lezen!