Change?!

12 maart 2022 - Cienfuegos, Cuba

CIENFUEGOS, 12 maart 2022 - Misschien is het eens interessant om uit te zoeken of er een verband is tussen het aantal communistische slogans en het aantal mensen dat op straat wil wisselen. Sterker nog, we waren nog bezig met uitstappen, of de eerste sprak ons al direct aan en kwam met tarieven op de proppen waar men in Havana nog voor terugschrok.

Naarmate de stad Cienfuegos dichterbij kwam, nam het aantal posters en slogans toe.

Als boeren maar goed hun best doen en samen werken, zal de revolutie slagen. Cienfuegos, de stad die de revolutie verder heeft geholpen, op naar de eeuwige overwinning, levensgrote portretten van Che Guevara hier en Fidel Castro daar. Het communisme druipt hier van de gevels af, zoals de verf van de meeste gevels afbladdert.

DSC02856DSC02871DSC02859

De eindoverwinning is echter nog ver weg als binnen een uur zeker vijf mensen je benaderen om pesos van de heilstaat in te wisselen voor die rottige kapitalistische euro's.

Tot en met de vrouw die ons bediende in een pizzeria aan de prachtige boulevard de Prado. Gekleed in zwart gilet, glimmend rood overhemd, jurk en schoenen van het merk Truttigheid en Co en onvervalste netkousen. Op het menu staat water, een sapje, pizza ham-kaas en pizza salami-kaas (dus geen cola, geen bier, helemaal niets). Een Frans stel bestelde water en kreeg een jerrycan van pak-hem-beet 4 liter (iets anders was er niet).

We kozen voor de pizza ham maar een kwartier later, kwam ze vertellen dat de ham op was. En bij het afrekenen kwam de vraag of we konden wisselen.

Leg ons maar eens uit hoe de schaamteloos brallerige kreten op de posters te rijmen zijn met de pogingen van het volk -waar Castro voor op zei te komen- onder de zegeningen van het communisme uit te komen omdat het hen kennelijk geen toekomst biedt.

Parel
We stapten rond 8 uur in de auto en binnen vier uur toeren over de Autopista via Havana en een mooie weg door het zuiden, kwamen we in Cienfuegos (172.000 inwoners) aan. De Parel van het Zuiden wordt het genoemd, dat wekt verwachtingen.

Cuba heeft een lange geschiedenis van oorlogen en opstanden maar nagenoeg alles is aan Cienfuegos voorbij gegaan en dus is de stad ongeschonden gebleven. Franse kolonialisten hebben een stevig stempel gedrukt op de stad en daarmee kreeg deze stad een Franse slag en volgens de reisboeken een elegante uitstraling.

Geen woord van gelogen.

DSC02844DSC02866

Wat is dit een prachtige stad. De Prado (opgezet naar het idee van de Champs-Elysées in Parijs) heeft een prachtige uitstraling; na ongeveer een kilometer gaat het over in de Malecon, met een prachtig uitzicht op de mooie baai.

Via de hoofdstraat kwamen we uit op het centrale plein Parque Martí, met mooie bomen en omzoomd met een prachtige kerk, het theater Tomas Terry en de lokale regering.

Het hotel waar we zitten (La Union) is ook al een plaatje. De kamer, de binnenplaatsen en het zwembad zijn buitengewoon sfeervol. Morgen gaan we nog verder in deze stad en daarna verkassen we naar één van Cuba's toeristische hotspots: Trinidad. Daar blijven we een paar dagen.

Camillo Cienfuegos
Cienfuegos is de naam van de stad waar we nu zijn, maar zeker ook de achternaam van één van de grote vier van de revolutie (naast Fidel en Raúl Castro en Che Guevara): Camillo Cienfuegos. Niet de bekendste, maar wel het melden waard. Klik voor meer op HABLAR CUBANO: ¡Vas bien Fidel!

1. Ron & Jeannet:
    13 maart 2022
    Mooie verhalen Ronald en Albert!
  2. Pé&Pé:
    Mooi!
  3. Babs Rottger:
    13 maart 2022
    Wat een prachtige verhalen weer!
  4. Jeanette:
    13 maart 2022
    mooie verhalen mannen en leuk om te lezen. Geniet ervan.
    grt Arend