Bunkeren in Las Brisas

23 maart 2022 - Guardalavaca, Cuba

GUARDALAVACA - De palmen wuiven, de bries waar dit hotel naar is genoemd zorgt voor verkoeling, het zand is wit en de zee heeft verschillende tinten blauw. Een prachtige plek aan de noordkust waar we even bijkomen van de mooie maar inspannende reis tot nog toe. Wat we zochten, vonden we hier. En we waren niet de enigen.

Als je Tripadvisor er op na zoekt is Las Brisas een kleine kolonie van Canadezen, die vanuit alle delen van hun land naar Holguín vliegen en dan overgebracht worden naar dit en andere resorts. Maar de luchtbrug uit Canada is bij lange na nog niet hersteld; Covid-19 mag dan geen spelbreker meer zijn, maar Cubacan, de Cubaanse reisautoriteit, zit alsnog met veel lege hotelkamers in haar maag, maar zij denkt een oplossing te hebben gevonden.

Zij bieden Cubanen aan om voor 2000 pesos 20 uur te verblijven in dit resort, waar het devies lijkt te zijn: alles wat niet vastgetimmerd is, mag je meenemen. We hadden gisteravond een heel leuk gesprek met Sue en Tony uit Sarnia (Ontario, Canada). Ze lieten ons kennismaken met de cocktail Rum Alexander en vertelden ronduit over hun leven. Zij werkt in de keuken van het ziekenhuis en hij is cipier en samen komen ze hier al jaren; ze zijn hier zelfs getrouwd. Ze kennen Cuba eigenlijk niet maar hebben genoeg vriendschapjes met medewerkers om te weten hoe het er hier aan toegaat.

Volgestouwd
Sommige Cubanen hebben kennelijk voldoende gespaard om het lieve bedrag van 10.000 pesos (voor een gezin met drie kinderen) neer te tellen. Zeker, om even een dagje er tussen uit te zijn, maar vooral om ook voldoende eten en drinken in te slaan voor thuis. En echt: jong, oud, dik, dun, man, vrouw: ze zaten zich allemaal het schompes te eten. Borden en borden vol met soms zes hamburgers en worsten, bakken tot over de rand volgestouwd met ijs, afsluitbare emmers met drank.

En 's avonds ging het door met laden en we zagen sommigen met 10-15 hamburgers naar de kamer vertrekken. Vanochtend om 11 uur werden ze ingeladen in de hete busjes en gingen ze huiswaarts. Het bunkeren gaat thuis verder.

Het moet een enorme beleving voor hen zijn om al die welvaart te zien en te kunnen pakken wat je wil. In die zin was het wel een beetje sneu. Aan de andere kant: met een beetje omdenken kun je dit bezoek ook zien als een shopping-event. Je telt wat geld neer en het inladen kan beginnen.

Wij hebben deze dagen lekker kunnen uitblazen zodat we de komende twee pittige reisdagen aankunnen; ;dit pakt niemand meer af

Hatuey
We zouden deze vakantie het oostpuntje van Cuba aan doen, maar door de mankementen aan de vliegtuigen is dat niet doorgegaan en blijft Baracoa nu buiten bereik.

Erg jammer, want Baracoa is de oudste stad van Cuba en werd in het begin van de 16e eeuw gesticht door de Spanjaard Diego Velázquez. De kolonisatie door de Spanjaarden ging gepaard met geweld en genocide, waarbij het Taíno-volk nagenoeg werd uitgeroeid. Een moedige chief Hatuey probeerde het tij nog te keren, maar hij was geen partij. Klik voor meer op HABLAR CUBANO: Hatuey.

1. Anke:
    23 maart 2022
    Nou; het is wel een reis met uitersten maar gelukkig eind goed al goed. Altijd weer leuk om jullie verhaal te lezen en de foto’s te zien. Geniet ervan.