Bombay Chowpatty

28 september 2019 - Jaipur, India

JAIPUR - We zijn nu twee weken in India. Het voelt echter als maanden  en dan te bedenken dat we nog twee weken in dit land mogen blijven. En toch zijn we nu al op een punt gekomen dat we sommige dingen gaan afsluiten. Zo komen we vandaag in de laatste halte in Rajasthan en dat is dan gelijk de hoofdstad Jaipur. Na relatief rustige haltes rijden we nu een stad in die kwa inwonersaantal zich kan meten met Berlijn. We herkennen bij binnenkomst de hectiek van de andere steden, maar toch... het is anders.

Drie miljoen mensen in een stad, maar wel een plaats met brede lanen en de mondaine winkels uit het westen: Puma, Apple, Radisson, IBIS...

De kern van Jaipur is de oude roze stad, die we morgen verder gaan verkennen maar nu alvast hebben we rondgelopen in de Bapu Bazar. Wat een verschil met Pushkar, waar de verkopers eventuele klanten afwachten. Hier het oude vertrouwde en onwennige gedoe. Elke eigenaar nodigt ons uit om te komen kijken, zelfs bij de dameskleding. Misschien zit er iets tussen voor het vrouwtje thuis.

En toch, dit is Azië en dit is de charme van India.

Fastfood

India is groot en machtig en zelfvoorzienend en het valt nu pas op dat we nog geen MacDonalds of KFC hebben gezien. Ze moeten er zijn, maar ze nemen zeker geen prominente plek in. Ver buiten het centrum is er een Dunkin Donuts, maar in het centrum is er geen sprake van Amerikaans fastfood. In plaats daarvan hebben we fastfood gegeten bij Bombay Chowpatty. Een koddige naam voor de leverancier van Indiase happy meals en vaste prik tijdens kinderpartijtjes. Vijf meisjes zaten te schransen en kwamen voorzichtig eens poolshoogte nemen bij die witte koppen.

Spaceship Enterprise

Waar we vandaan komen. Holland... huh, we bedoelden Spanje? Frankrijk? Engeland? Nou Duitsland kwam het dichtst in de buurt.

Maps.me erbij gepakt. India aangewezen. Spanje (ja, was bekend), Engeland (o ja, daar) en toen Nederland. Wat voor taal spreken we dan? Dutch! Gevolgd door gegiechel. Ze keken ons aan alsof we met spaceship Enterprise waren geland.

Ze moesten eens weten hoe wij voor ons gevoel al twee weken in een ander universum rondlopen.

1. Jose:
    29 september 2019
    Goedemorgen beide, nou ik zeg: jullie gaan nog lang niet naar huis! Wat doe ik op zondagochtend dan? Geniet zo van alle verhalen, foto's en avonturen die jullie beleven. Ontroerend en mijn mond valt af en toe open van alle geschiedenis, geloof en prachtig en praal. En dan lig ik weer helemaal in de deuk en zie jullie avontuur voor me. Geweldig dat we mee mogen reizen. Geniet van alle mooie dingen, mensen, de hectiek en hopelijk tikken jullie nog ergens een 🍷op de kop.
  2. Pé & Pé:
    29 september 2019
    Wat een mooi verhaal weer. En....ik kan me voorstellen dat jullie de KFC en Mac enorm missen 😉. Geniet nog de komende anderhalve week van dat bijzondere land. Groetjes Peter & Petra