Het bezoek aan de dealer

5 oktober 2019 - Mararikulam, India

MARARIKULAM - We zijn van de wereld weg. Zo’n idiote gewaarwording dat je gisteren nog in het gekkenhuis van Varanasi zat, vol getoeter, gesmeek, gebedel en alle andere vormen van gekte. Nu horen we alleen nog maar de kraaien die in de bomen op het strand van Mararikulam van zich laten horen.

En verder.........helemaal niets.

India is een continent op zich met alle verschillen die een werelddeel in zich draagt. Waar gisteren de armoede en de ziektes je in het gezicht schreeuwden, is het hier in Zuid-India totaal anders.

We landden in alle vroegte op de luchthaven van Cochin en daar werd al van de daken geschreeuwd dat het de eerste luchthaven ter wereld is die volledig draait op zonne-energie. Innovatief zonder meer, en het was ook de voorbode voor onze trip naar ons paradijs.

Porsche

Kerala is een duidelijk rijkere deelstaat van India met een goed ontwikkelde bevolking. Onze chauffeur noemde als eerste dat ruim 97 procent kan lezen en schrijven.

Maar ook het straatbeeld van Cochin (waar drie miljoen mensen wonen) is anders. Geen riksjaws, nauwelijks tuktuks maar vooral auto’s en autotoonzalen van de grote westerse merken en luxe winkels, tot en met een filiaal van Harley Davidson en Porsche toe.

Het maniakale rijden loopt echter gelijk op met elders want het is ook hier bar en boos. Maar verder laat het welvaartsniveau zich volgens ons het best vergelijken met Griekenland.

Maar er zijn meer verschillen met noord. Er zijn hier bijvoorbeeld kerken en die lijken niet onder te willen doen voor de hysterie in de Hindoetempels. En dus zie je de gevels opgesierd met felgekleurde en potsierlijk-kitscherige Christusbeelden.

Nog een verschil: er is hier geen limiet op wat je kunt eten. In Noord-India is het eten van rundvlees uit den boze, hier staat het gewoon op de kaart naast varken, kip en vooral vis.

Alcohol

Maar Kerala heeft ook zijn bijzonderheden. We maakten ons een beetje zorgen (eigenlijk vanaf de boeking van het resort Turtle Beach). Kerala kent een behoorlijk alcoholprobleem en daarom worden de verkoop en het gebruik door de overheid aan de ketting gelegd en zeker niet elk hotel krijgt een ‘bar license’, ook ons resort niet.

We kunnen best zonder alcohol maar het wordt natuurlijk wel iets gezelliger met een lekker drankje. En dus vroegen we onze chauffeur te stoppen bij een liquorstore.

Er stond een rij mannen die tussen hekken en tralies door een trapje op moesten om hun spul te halen. Het leek wel een soort perron 0, een methadonpost, een illegale opdiumdump. Vanachter een hekwerk gaf de dealer de dope, waar je om vroeg. Elke fles werd ingepakt met een krantenpapier want zichtbaar over straat gaan met drank, dat is niet toegestaan. Ook wij moesten er aan geloven.

In Turtle Beach vroegen we om wijnglazen en de manager ging zachtjes praten. Zij hebben geen license maar ze hebben het volste begrip als mensen toch iets in de eigen ruimte willen drinken en daarom kunnen ze ons wel helpen met glazen. Deze werden bijna stiekem op tafel gelegd, alsof wij om een set injectienaalden voor de heroïne hadden gevraagd.

Nog 1 verhaal

We kunnen al met al de vakantie leuk afsluiten. We hebben een prachtige bungalow, echt enkele stappen van het strand verwijderd en het zeewater is heerlijk.

De komende dagen lopen we van onze bungalow naar het ontbijt en dan naar het strand en dan naar het restaurant en dan weer naar het strand etc.

Niet heel spannend dus.

We komen daarom nog maar 1 keer terug.,

1. Stella:
    5 oktober 2019
    Leuk om jullie belevenissen te kunnen lezen. Bijna niet te bevatten wat jullie allemaal gezien hebben, bijzonder. Mooie verhalen en foto’s👍
  2. Vera:
    5 oktober 2019
    Wat een reis hebben jullie gemaakt, wat een belevenissen en wat hebben jullie dit op een fantastische manier met ons, jullie lezers, gedeeld. Geniet nu van jullie rust.
  3. Babs Rottger:
    6 oktober 2019
    Wat een fantastische reis hebben jullie gemaakt! Geniet nog maar lekker! Vond het geweldig jullie verhalen te lezen. En de prachtige foto's te bekijken. 😘
  4. Lenie rottger:
    6 oktober 2019
    Wat was het mooi om jullie verhalen te lezen. geniet lekker samen van jullie rust
  5. Jose:
    Cheers!🥂
  6. Frank:
    6 oktober 2019
    Super reis, mooie verhalen en prachtige mensen op de foto......
    Nu even lekker bij komen aan t strand onder t genot van n neut.
    Proost
  7. Heleen:
    Lieve Albert en Ronald,
    Wat een mooie verhalen en foto's! Het kan zo de boekenwinkel in! En wat een indrukwekkende reis! Xxx
  8. Pé & Pé:
    6 oktober 2019
    Fantastische reis gemaakt! Genoten van jullie mooie verhalen. Geniet nu van even niets (wel van drank 😉) en laat alle belevenissen lekker bezinken. Prachtige bungalow en wat een douche.....heerlijk!! Lieve groeten van Pé & Pé uit Amsterdam (ook leuk hoor)
  9. Riet en Winny:
    8 oktober 2019
    Wat een prachtige verhalen weer. Oh oh wat hebben jullie een hoop meegemaakt. Geniet nog maar even van de rust. En geniet maar lekker van jullie glaasje wijn. By the way, mooie foto's.