Amerikaans verdriet over Elisabeth II

9 september 2022 - Taormina, Italië

Een Amerikaanse tongval van de bovenste plank, maar ooit was ze geboren in Groot-Brittannië dus konden we ons wel voorstellen hoe aangedaan ze was door het overlijden van de Britse koningin. Sommigen zien en grijpen kansen om aandacht te krijgen van in dit geval Nederlandse toeristen.

Het cruiseschip in de baai

Mevrouw was een van de paar duizend opvarenden van een drijvend kasteel vol Amerikanen; het cruiseschip lag in de haven van Giardini Naxos en meer dan zestien bootjes voeren de cruisers naar de wal voor een bezoek aan Taormina. Je kon aan de groepen zien in welke boot zij zaten door de button die op het revers was geplakt. Mevrouw geloofde het allemaal wel en zat lekker in de schaduw haar tijd uit te zitten. Dat geloop en geklim is allemaal veel te veel gedoe en die hitte was haar veel te veel, aldus de Amerikaanse. “Wij zijn nou eenmaal lui”.Taormina was onderdeel van een toer die Amerikanen de kans boden Europa te bezoeken, te leren kennen en van haver tot gort te doorgronden. En overal waar die schepen komen, denderen de prijzen omhoog.

Café TimoleonCafé Timoleon

De tocht begon in Rome, vertelde mevrouw. Daarna ging het naar Griekenland, naar een eilandje.... tsja hoe heette dat ook al weer. We durfden de gok aan en suggereerde dat het om Santorini ging, Ja, dat was het. Een ander eiland werd geskipt vanwege slecht weer. Het ging om Maaai-koooo-nooos.

????

Ah, Mykonos, We vergeven het haar. Ze had een nacht niet geslapen vanwege Elisabeth en ze was helemaal van slag. Een minuut later zat ze te schateren over wat Albert vertelde. Het verdriet zat diep.

Onder de voet gelopen
Taormina, iedereen zal bezwijken voor de onweerstaanbare schoonheid en charme  van het stadje. De ANWB schroefde in haar reisgids de verwachtingen behoorlijk op. Gaandeweg de wandeling werden we inderdaad verrast door de pleintjes en de gebouwen en ook het antieke amfitheater was indrukwekkend.

Teatro Antico di TaorminaPiazza I AprilePiazza I AprilePiazza I Aprile

Maar....

het theater werd verrabbezakt door de plaatsing van moderne kuipstoeltjes, de grote spotlights en geluidsboxen. Het staat symbool voor hoe dit mooie stadje onder de voet is gelopen door het toerisme. Ja, zeker, wij zijn ook toeristen, maar de eindeloze rij aan eettentjes, souvenirwinkeltjes en luxe shops, hebben de stad van haar authenticiteit geript. Ook zonder de Amerikaanse bootjesmensen is de Corso Umberto een golvende mensenmenigte.

Wat deze dag ons in ieder geval heeft gebracht is de zeer prettige kennismaking met granita (variantje koffie). Het lijkt op onze daquiris thuis, maar dan zonder alcohol. Ondanks dat, erg lekker.

1. Jose:
    9 september 2022
    Prachtig beschreven en wat een mooi stadje
  2. Jose:
    9 september 2022
    Ook hier werden we door t Engelse verdriet aangestoken. Are you Englisch. Was de vraag van een zeer bedroefd gezicht. No Maam, is there and news? The Queen has passend away..... Sorry to hear that Maam, en daar ging ze snik snik, ach germ.
  3. Albert en Ronald:
    9 september 2022
    Hahaha ik zie je het gesprekje voeren....